Avatar billede skolevej321 Forsker
08. december 2020 - 10:26 Der er 17 kommentarer

Flytte win 10 fra en pc til en laptop

Er det muligt a flytte et styresystem fra en Levono pc til en Parkard Bell laptop vha. spejling af disken i Levonoen over på en ny disk, som sættes i laptoppen.
Dette krumtag skyldes, at jeg har et program som jeg gerne vil have over på laptoppen. Jeg har ikke instalationsdisk til programmet og en ny koster 2800kr.
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2020 - 10:30 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
08. december 2020 - 11:17 #2
Jeg er på det nærmeste sikker på at du vil løbe ind i problemer Licensen vil jo ikke passe til en helt anden maskine.
Avatar billede skolevej321 Forsker
08. december 2020 - 11:25 #3
Det jeg er intereseret i er, kan der opstå problemer, når win 10 har registreret. den første pc og så flyttes over på laptoppen. Kan win 10 af sig selv ændre dette tilhørsforhold.
Avatar billede fase Professor
08. december 2020 - 11:40 #4
Din win 10 vil registrere, at det ikke er den rigtige maskine og derfor bede om et licensnummer, som du kan blive nødt til at købe. Måske kan du købe det på nettet.
Avatar billede ebea Ekspert
08. december 2020 - 12:37 #5
Der er mange vejledninger på nettet, om at overføre en Win10 licens. Her er en som viser en rimelig nem måde at gøre det på.

https://helpdeskgeek.com/windows-10/how-to-transfer-a-windows-10-license-to-a-new-computer/
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2020 - 13:27 #6
hvis du overfører licensen til den bærbare, så virker den ikke længere på pc.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. december 2020 - 16:39 #7
Hvis du bruger win2go -wintogo software - Hasleo har noget - forbliver din kilde aktiveret - og destinationen også aktiveret - destinationen er typisk usbkey eller usb harddisk.
Jeg har haft en sådan installeret fast i laptop - det virkede - men døde den på grund af strømmangel, startede den op med at sige man ikke måtte afbryde usb-forbindelsen under drift - det på trods den nu sad på et sata kabel. Jeg opgav det da en opgradering ikke ville køre på USB ( den var stadig sata monteret).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. december 2020 - 17:49 #8
Der er flere licenser i spil her - selve Windows licensen. Hvis du har en gyldig licens/produktnøgle til Windows, der kan køre på den ny PC, vil du skulle taste denne ind (eller aktivere den der evt. ligger gemt i BIOS. Men er din eksisterende installation eks. en Windows 10 professionel, og den ny PC en med Windows Home i BIOS, vil du få fejl. I værste fald vil du skulle købe en ny licensnøgle til den gældende Windows version.

Dernæst det program du vil flytte - eks. Adobe har jo brugt at registrere produktet over internettet. Jeg ved ikke hvordan de gemmer licensen, men er den bundet op på hardwaren i PC´en, risikerer du at den bliver ugyldig.

Driver/hardwaremæssigt burde Windows 10 være robust nok til at kunne klare flytningen (i modsætning til tidligere OS, der normalt ville crashe ved sådan et skift). Men du vil nok skulle opdatere diverse drivere, for at få den til at køre helt stabilt.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. december 2020 - 22:04 #9
#8
Ældre Adobe programmer (installationsmedie) kan problemfrit flyttes.
Man deaktiverer licensen. Programmet er stadig installeret, men virker ikke.
Så kan det installeres og aktiveres på anden pc.
Men det er måske ikke Adobe, og installationsmedie haves ikke.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. december 2020 - 00:24 #10
Det er usikkert at flytte windows til en anden pc, licensen er normalt knyttet til hardwaren og kan ikke flyttes medmindre det er en standalone købt Windows og ikke fabriksinstalleret. Og selv om licensen kan flyttes vil du sandsynligvis være være nødt til at geninstallere. Du skriver ikke hvilket program det drejer sig om. Men umiddelbart er det normalt nemmere at flytte programlicensen over til en anden pc. De fleste softwareudbydere giver mulighed for at downloade gamle versioner. Licensnøglen kan du så trække ud med diverse programmer, der kan udlæse licensnøgler.
Avatar billede skolevej321 Forsker
09. december 2020 - 06:35 #11
Hvilke programmer.
Hvis jeg kan få licensnøglen vil det være den nemmeste måde at gøre det på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2020 - 06:40 #12
Det ville være lettere, hvis vi fik oplyst navnet på det famøse program, du skal have installeret. Så ville vi også have en idé om hvordan livenavn kan flyttes.
Avatar billede skolevej321 Forsker
09. december 2020 - 06:54 #13
CorelDraw2019
Avatar billede poko1 Ekspert
09. december 2020 - 08:37 #14
Prøv at hente Belarc Advisor
https://www.belarc.com/products_belarc_advisor
Se efter licens
https://ibb.co/Xkn0vVC
Avatar billede ebea Ekspert
09. december 2020 - 17:29 #15
#13 - Nu skriver du så, at det er Coreldraw 2019. Men programmet kan du downloade mange steder fra, bl.a. her:
https://www.freesoftwarefiles.com/graphic-designing/coreldraw-graphics-suite-2019-v21-1-free-download/

Men du skriver jo ikke, om du har licensnøglen, hvilket er en betingelse for at dette eksakte program kan køre.

Og omkring den anden forespørgsel, omkring at flytte win10 til ny PC, er der kommet en del forslag, uden at du faktisk har reageret.

Så går spørgsmålet omkring at flytte win10, eller dit Coreldraw 2019?
Avatar billede skolevej321 Forsker
09. december 2020 - 22:23 #16
Så blev der tid til at skrive
Det der egentlig er min hurdle er Coreldraw 2019.
Det er min licensnøgle der er blevet væk.
Jeg har haft en nævenyttig person der har ryddet for godt op,
V.h.a programmet ovenover”Belarc” har jeg fået fat i  softwarelicencen inde i pc’en.
Gad vide om det lykkes.
Jeg får forhåbentlig tid til at rode med det i morgen aften.
Avatar billede ebea Ekspert
09. december 2020 - 22:43 #17
#16 - Hvis du har en registreret licens hos Corel, kan du få din licensnøgle, uden problemer, ved at logge ind på din Corel konto.