Avatar billede ZeBa Ekspert
09. december 2020 - 11:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Cookies

Aner ikke, hvor jeg skal anbringe dette indlæg, så nu bliver det her:
Hvilke muligheder har en ejer af en hjemmeside andre en cookies for at registrere, at jeg har besøgt siden tidligere?
Man kan vel ikke bruge ip-adresse?
Avatar billede wjens Guru
09. december 2020 - 12:18 #1
Din IP kan skifte over tid, men vil typisk være den samme i lang tid. Men en hjemmeside kan bruge et "footprint" af din browser/konfiguration til at "huske" dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Device_fingerprint
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2020 - 12:30 #2
localStorage er også meget udbredt. Det minder lidt om cookies, men har ikke de samme muligheder for at misbruges på tværs af domæner til sporing.

Korrekt at IP'er skifter, men det større problem er, at din WAN (eksterne mod internettet) IP kun peger på en husstand eller abonnenent. Den vil være den samme for alle mennesker i et hus, på en arbejdsplads eller f.eks. på en café hvor man bruger samme wi-fi. Derfor bruges IP'er generelt ikke til den slags.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2020 - 13:13 #3
der er så lidt forskel på, hvad du tilgår hjemmesider med. Tablet/telefon har ofte gps på placeringen (det kan man slå fra i indstillinger), mens det er et fåtal af pc'er, der har gps.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. december 2020 - 14:59 #4
Så det hjælper ikke at bruge VPN?
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2020 - 15:04 #5
Nej.

Det hjælper en smule at bruge incognito-vinduer, da de ikke beholder localStorage og cookies, men fingerprinting er stort set umuligt at undgå.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. december 2020 - 15:21 #6
Hvad er incognito vinduer?
Avatar billede Slater Ekspert
09. december 2020 - 15:24 #7
De hedder noget forskelligt an på hvilken browser du bruger. Edge kalder det InPrivate, Firefox kalder det Private, Chrome kalder det incognito.
Du åbner som regel et i menuen oppe i højre hjørne af browseren, og det er bare et vindue der er beregnet til at lave ting, som du ikke vil gemme eller have andre ser du har lavet. De beholder ikke cookies osv fra dine normale vinduer, og så snart du lukker vinduet, slettes browserhistorik, cookies osv fra den session.

Dvs. hvis du bruger sådan et vindue til at besøge en side, er der langt mindre risiko for at siden kan genkende dig. Men du er altså stadig ikke helt anonym. Din IP er den samme, og fingerprinting virker stadig.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2020 - 18:53 #8
et tip: hvis du er på iphone/ipad, så hent firefox focus (ikke kun firefox).
I indstillinger på i-dims sætter du safari til at bruge firefox focus som 'software til blokering af indhold' og derefter bare tilbage til alm brug - eneste forskel er, at safari ikke viser reklamer, og automatisk ikke får cookies fra trediepart ind.
Du skal lige have startet firefox focus en gang direkte, så den kender dig - men ellers, så kan du glemme alt om den.
Avatar billede ZeBa Ekspert
10. december 2020 - 00:44 #9
Det hjalp at åbne et incognito vindue. Mange tak for hjælpen :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
10. december 2020 - 00:44 #10
Jeg bruger laptop