Avatar billede Tibetus Novice
10. december 2020 - 08:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Scanneaktivitet næsten ustandseligt

Hej
Jeg har det problem at Windows 10 næsten ustandseligt - det lyder som om der scannes for et eller andet - kører og forbruger ressourcerne i måske 75% af tiden.
Det bevirker at alle alm. processer kører meget langsomt en stor del af tiden.

Kan ikke umiddelbart se i indstillinger at der noget der kan slås fra?

Er der mon nogen der har en forklaring/løsning på dette?

På forhånd tak.
Mvh
Erik
Avatar billede Rune1983 Ekspert
10. december 2020 - 09:40 #1
Har du kontrolleret den ikke er ved at opdatere dit windows?
Avatar billede Tibetus Novice
10. december 2020 - 10:01 #2
Jo, det gør den en gang imellem og det har en lignende virkning af dødvande, men dette sker desværre hver dag.
Mvh
Erik
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2020 - 13:00 #3
Du har måske fået noget “snavs” på maskinen. Prøv at skanne med Malwarebytes (gratis version).
Avatar billede Tibetus Novice
10. december 2020 - 17:12 #4
Hej
Tak for rådet.
Har kørt Malwarebytes, men den fandt desværre/heldigvis ingenting.
Mvh
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. december 2020 - 17:31 #5
prøv at se i joblisten hvad der bruger cpu og hvad der laver i/o (disk)
Avatar billede Tibetus Novice
11. december 2020 - 04:58 #6
Tak - jeg tror der gik en prås op for mig og at det er summen af åbne apps Thunderbird, Firefox og PSP med åbne fotos - det ser ud til at sluge næsten al hukommelsen, så det måske er dette der tilsyneladende bevirker sløvheden.

Samtidig har jeg flyttet mapper fra skrivebordet ned i dokumenter (hørte engang at for mange skrivebordsmapper etc. kunne gøre pc langsommere.)
Alt i alt virker tingene hurtigere når jeg er opmærksom på mængden af åbne programmer.

Disk forbrug ser ud til mest at være system 6-7 mb og Windows Module Installer.
Avatar billede Tibetus Novice
11. december 2020 - 08:27 #7
Mange tak for hjælpen - det hjalp gevaldigt :)