Avatar billede mccookie Seniormester
11. december 2020 - 10:27 Der er 3 kommentarer

Indeks og datalister på celler

Hej,

Jeg har et ark hvor jeg:

1) Vælger en maskinevariant i celle 1 med en liste
2) celle 2 viser nu 5 varianter via inddikrekte på celle 1 og igen lavet som liste
3) celle 3 finder nu et produktnummer via indeks og sammenlign
4) celle 4 opdateres med en pris

Faktisk egentligt rigtig fint.......... men hvis nu jeg ændre celle 1, eller sletter værdi, så burde de 3 andre celler "nulstilles" - Værdierne skal slettes!

How to
Avatar billede ebea Ekspert
11. december 2020 - 11:16 #1
En lidt vag forklaring på dit problem. Når du selv ved hvordan dine celler ser ud, og opbygningen ligeså, er det ikke problemet at se din opstilling. Men det gør "vi" andre ikke.

Men hvis jeg forstår din opstilling korrekt, er det så ikke sådan, at hvis din celle1 er tom, så er resten af dine kriterier også tomme, fordi der ikke er nogen kriterier at opfylde!
Og så er det at jeg ikke forstår det med at celler skal "nulstilles", når celle1 værdi slettes.
Hvis du blot ændrer værdi i celle1, så kommer der formentlig blot nye værdier i de andre celler, ud fra din forklaring.

Ellers kom med en bedre forklaring på det reelle problem!
Avatar billede mccookie Seniormester
11. december 2020 - 11:50 #2
I celle 1 er en liste fra et område hvor du kan vælge W6_6 eller W6_7 (Forkortet)
Listen hentes fra et hjælpeark

Celle 2 vælger en liste fra et område pga. af celle 1 (Via inddirekte)
Her vælger du maskine variant 1

Celle 3 henter ud fra celle 2 maskinens produktnummer
=INDEKS(maskiner!$E$4:$E$21;SAMMENLIGN('Pre beregning'!R4;maskiner!$B$4:$B$21;0))

Celle 4 henter ud fra celle 3 maskinens pris
=INDEKS(maskiner!$H$4:$H$21;SAMMENLIGN('Pre beregning'!S4;maskiner!$E$4:$E$21;0))

Hvis jeg så ændre maskinevariant i celle 1, så opdateres dropdown i celle 2 først når jeg trykker på dropdown.

Giver det lidt mere mening
Avatar billede ebea Ekspert
11. december 2020 - 12:56 #3
#2 - Til den sidste linje i dit indlæg!  Nej.

Prøv at uploade et eks. på din opstilling. Det ville nok gøre det nemmere at se hvad celle 1, 2, 3 og 4 er, og hvordan din opstilling er lavet.