Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 17:50 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvad hedder sådan et stik?

Hvis det hedder et USB-stik, hvad hedder så det, der er fladere og som bruges til de fleste androids?

https://i.gyazo.com/0d05d53939c31143f30387ade8eb2ed2.png
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. december 2020 - 17:54 #1
Billedet er lidt udskarpt, men det ser ud som et SUB-D serielt stik.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. december 2020 - 17:59 #2
https://en.wikipedia.org/wiki/USB

det ligner vel noget mini - bemærk du kan klikke på billederne nede på siden for større vining.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. december 2020 - 18:01 #3
De fleste android bruger micro - nyere dog ofte USB-C for hurtigere ladning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 18:57 #4
Det ligner ikke et standard usb stik. Mere en af de mere ukorrente, eller noget Mini display Port. Hvilken enhed sidder den på?
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 20:01 #6
Det ligner det her - bare et han stik. Man bruger det fx til gps'er og til ældre video apparater

https://gyazo.com/41882c3d46b8f574a75fd116c2872810
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 20:02 #7
Det er - eller har i hvert fald været - MEGET almindeligt.
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2020 - 20:14 #8
Der findes så mange af den slags stik, og dit oprindelige billede er ikke særligt klart, så det er næsten umuligt at give et 100% korrekt svar.

Hvor finder du stikket, og hvilke enheder forbindes med det? Er det den ene ende af et kabel, eller ...?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 21:19 #9
Uanset hvad det er, er det IKKE micro eller mini USB, som de fleste telefoner ellers har brugt. Og slet ikke USB-C. Det er IKKE en almindelig USB standard.

De ses her: https://media.rs-online.com/t_large/L8950515-01.jpg  og det stik du ligger billedet op af, er ingen af delene.

Hvad skulle det passe til?
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 21:38 #10
#8: Fotoet er af et ældre videokamera, og nu ser jeg, at der faktisk står USB stik ud for det :(  Men det er osse det samme, som man bruger bag på en gps.
I har set det i hundredvis af gange, ved bare ikke, hvad det hedder.
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 21:39 #11
#): Jeg tror, det er det der hedder Mini B på dit link
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 21:55 #12
Nej, Mini-B har et tydeligt knæk i siden - det har det du har lagt op ikke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 21:57 #13
...Men hvis det er et gammelt Video kamera, skal vi søge i den kategori. Så tror jeg det er et "CB-USB5" (uden at jeg har hørt navngivningen før :-): https://www.amazon.co.uk/High-Grade-Olympus-Digital-Cameras/dp/B0046MDHW6
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 22:20 #14
#12: Jamen det har et tydeligt knæk. Er der da ikke en herinde, der har en gps'er? Så vil I kende det
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 22:41 #15
Nej, den har ikke noget knæk. Den har et blødt hjørne. Ikke lige, ikke noget knæk, men blødt/buet. Mini USB har et knæk som på billedet her: https://media.rs-online.com/t_large/F1223026-01.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 22:44 #16
PS - du har ret i at mange (ældre) GPS bruger Mini-USB - og det gjorde android telefoner også for 5-8 år side. Men det er IKKE sådan et stik du har lagt et billede op af - det er de bløde hjørner der gør forskellen.

Men får du dem mast sammen, vil jeg da ikke afvise at der vil være forbindelse :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 22:45 #17
I øvrigt - når nu vi har fået at vide det er et video kamer - kunne vi så ikke få mærke og model at vide? - så burde det være ret let at finde ud af...
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 22:46 #18
Mit stik har et knæk
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 22:48 #19
Canon Legra HFM52
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 23:19 #20
Så tror jeg på, det er et Mini usb stik - det er det i hvert fald her https://www.technamart.com/High-Grade-USB-Cable-For-Canon-LEGRIA-HF-M52-Pal-Camcorder
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. december 2020 - 23:22 #21
... Og specifikationerne på https://sg.canon/en/support/6200127000 siger også mini-AB, Hi-Speed USB
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 23:52 #22
Hedder det så "mini-AB, Hi-Speed USB"?
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. december 2020 - 23:57 #23
I det første link kalder de det da "Mini-USB Cable"

Hvad hedder så det stik, som bruges i de fleste Android kameraer? Det er ikke et USB-C, og det er fladere end et Mini-USB Cable
Avatar billede ZeBa Ekspert
12. december 2020 - 00:08 #24
Kan det passe, at det hedder Micro B?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2020 - 08:39 #25
Tager hatten af for ole_madsens's tålmodighed med at få oplysninger ud til at finde det der egentlig spørges om.
Det havde nu engang været nemmere hvis man spurgte om følgende:

Jeg har et Canon Legra HFM52.
Her mangler jeg et kabel til at montere det på min pc's usb port.
Hvad hedder sådan et kabel?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2020 - 09:58 #26
MINI USB (og alle bogstavsvarianter omkring mini) blev brugt fra ca. 2005 og frem. I dag ser du den stort set kun på billig kina-elektronik.

Micro USB (og alle bogstavsvarianter omkring micro) afløste så småt mini-usb i småelektronik i ca. 2010 og frem. Den blev i øvrigt lanceret som stor fælles ladestandard for alle mobil-producenter, båret frem af datidens giganter Nokia, Motorola, Sony m.fl., så man ikke behøvede forskellige ladere til alle disse. Apple lovede også at følge trop, men tog røven på alle ved i stedet at lancere deres Lightning stik.

Lightning stikket var i øvrigt bedre design en USB-stikkene, fordi det var svært at ødelægge, selv om det ikke blev trukket lige ud - og så kunne det vende begge veje. Til gengæld sidder kontaktfladerne synlige, så de let kortsluttes. Stikket har nok været kraftig inspiration til USB-C

USB-C dukkede for alvor op i 2017, og er tiltænkt at afløse både tidligere USB-varianter OG ladestik i high-end elektronikprodukter (bærbare, tablets m.m.).

Man ser stadig både mini og micro brugt - men som sagt primært i billig elektronik.

Ud over ovennævnte varianter, har der været flere andre skæve varianter, bl.a. den tidligere nævnte "CB-USB5". Disse er dog meget specialiserede, formentlig lanceret af en isoleret elektronik-producent, og jeg har selv haft fat på under 10 apparater der har brugt disse. Men man skal ikke være blind for at de findes.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 08:16 #27
#26 God forklaring :-)
Jeg hopper af tråden her igen. Formoder den er løst med dine indlæg :-)
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. december 2020 - 12:25 #28
#26: Tak for din grundige forklaring - selv om jeg ikke forstår det hele :)
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. december 2020 - 12:35 #29
#25: Du skal da ikke hoppe af. Bliv nu og hold øje med, hvordan jeg opfører mig.