Avatar billede plok Forsker
13. december 2020 - 03:31 Der er 9 kommentarer

RAM problem efter opgradering! - Installation af ny BIOS (Med Expert mode)?

Hej. Jeg har en Samsung bærbar, hvor jeg har forsøgt at installere nye RAM, men efter flere forsøg er der ikke held med at få dem til at køre fuld hastighed?
Har afprøvet næsten alle metoder, men uden held (Se nedenstående)
Så tænker at installere en ny BIOS. Ikke bare en update men simpelthen en BIOS hvor man kan "finindstille" med yderligere funktioner?

INFO om Samsung bærbar:

BA92-06381B BA92-06381A HM55 Motherboard for Samsung NP-R730 R730 Laptops,
2 DDR3 RAM slots, for First Gen Intel i3 and i5 CPU's
Windows 10 64-bit

Jeg har øget rammene til 2x 4GB og har prøvet følgende:
• Taget alle RAM blokke ud og sat dem i ën ad gangen med start i BIOS og derefter Windows. derefter isat den anden RAM blok og gjort det samme.
• Resat BIOS ved at flytte nulstillings "PIN´s"
• Nulstille BIOS inde i selve dens opsætning
• Opdatere driverne

RAM-blokkene er også Samsung og ér kompatibel!

OBS! - Efter jeg har haft de nye RAM i min maskine, kan de gamle originale RAM heller ikke køre fuld hastighed?

Tænker I at det vil hjælpe med en ny BIOS eller er der andet som kan gøres for at få det til at virke?

God dag :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 08:06 #1
Hvordan havde du tænkt du ville installere en ny BIOS?
Det mener jeg jo klart ikke kan lade sig gøre.

Du skriver du har nulstillet bios. Har du haft det lille bios batteri afmonteret når du gjorde det? Har du husket at gemme dine valg?
Godt ordsprog som jeg altid hælder til: "If it works don't fix it"
At forsøge at opgradere ram måske med noget bundkortet ikke understøtter, eller som er begrænset af flere faktorer, blandt andet den processor der sidder, vil i de fleste tilfælde give så lidt i performance forskel at det slet ikke er pengene værd.
Skal ram opgraderes i mængde, så opgrader med de samme værdier som de gamle har. Så ved man at den hardware der er konfiureret i systemet kan håndtere det.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 08:11 #2
Lander du på en max hastighed på de nye ram på omkring 2660 Mhz?
Avatar billede plok Forsker
13. december 2020 - 09:59 #3
Nej det er 1333 MHz men det som er mærkeligt er at hver de nye eller de gamle originale RAM ikke længere vil køre 1333, men kun runder de 1000 MHz?

Jeg har opgraderet fra 4 til 8 GB for at få noget mere kapacitet, og ikke performance?
Avatar billede plok Forsker
13. december 2020 - 10:00 #4
PS. Batteriet var ude da jeg gjorde det
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 11:38 #5
#6 Jo men hvis det er dual ram der samarbejder lægges de to tal sammen og så lander du på 2666 mhz. Grunden til du ikke når højere er formodentligt den cpu du har i computeren og det chipsæt den sidder i. Spørgsmålet her ligner masse andre der er stillet herinde og baggrunden for at man ikke når det ønskede er typisk det samme.
Avatar billede plok Forsker
13. december 2020 - 18:04 #6
Problemet er at de nye RAM kan køre CL9-1333, men vil kun køre CL7-1066?

Computeren er født med 2x2 GB CL9!

Kan det ændres et sted?
• BIOS
• Windows 10
• CMD
• Software utilities
• Anden type RAM
???

God aften :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 19:40 #7
Jeg tænker der må være sket en ændring i indstillinger i BIOS når du har startet pc op med de nye ram.
Men har du brugbare systemgendannelses punkter før du skiftede ram klodser ud?
Avatar billede plok Forsker
14. december 2020 - 01:42 #8
Okay.?

Jeg har et par stykker, men de er godt nok gamle! :( Det ville være en irriterende løsning, men hvis det er eneste udvej må jeg jo prøve at se om det er noget som afhjælper mit problem :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2020 - 06:44 #9
System gendannelse skal kun bruges hvis man fornemmer at der er ændret i Windows indstillinger. Jeg ville kigge bios igennem først.