Avatar billede erlandsen Seniormester
15. december 2020 - 19:07 Der er 4 kommentarer

Sammenkædning af felter

Jeg har to felter i en tabel som jeg gerne vil sammenkæde.

Det drejer sig om felterne CPRnr og ProjektNr.

CPRnr er formateret som cpr numre og ProjektNr som heltal.

Kan man sammenkæde to felter i forskellige formater i en forespørgsel, og hvordan gør man?
Avatar billede Gustav Ekspert
15. december 2020 - 19:19 #1
Det kan man. Fx:

Select [CPRnr] & "-" & [ProjektNr] As NytNr
From DinTabel
Avatar billede erlandsen Seniormester
15. december 2020 - 20:24 #2
Skal det skrives i udtryksgeneratoren i en forespørgsel (for det kan jeg ikke, da jeg bl.a. ikke får lov til at lave mellemrum)?
Avatar billede Gustav Ekspert
15. december 2020 - 22:39 #3
Nej, det er SQL.
Skift til SQL view og tilret, så det passer med dine felt- og tabelnavne.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
16. december 2020 - 02:07 #4
Du kan sagtens gøre det i forespørgslen: Nytfelt: CPRnr & "-" & ProjektNr. Hvis det altså var dét, du mente med at sammenkæde. Du kan evt. formattere felterne til tekst først med fx.Cstr(CPRnr) osv. eller format(CPRnr) osv., se dok., f.eks. 'format' her: https://support.microsoft.com/en-us/office/format-function-6f29d87b-8761-408d-81d3-63b9cd842530