Avatar billede Risager Mester
21. december 2020 - 15:03 Der er 10 kommentarer

Formular til flere tabeller

Hej jeg har en formular hvor jeg kan oprette en vare til mit lager, jeg vil så gerne at man kan lave et flueben til hvis den skal oprettes til min Butik.
Forstået på den måde jeg har mit "Hoved Lager" og så har jeg det jeg har i min "Butik".
Men for ikke at skulle skrive det samme 2 gange er der så en måde hvorpå man kan tilføje det til begge steder på en gang?

https://ibb.co/nL0Q5sY
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2020 - 15:56 #1
Just add a new Ja/Nej field to the table, and add this to the form. Maybe with name "Butik". Then if you select this "Ja = True" then its for the "Butik" and if not selected its for the Main Store
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2020 - 15:57 #2
Hopefully you dont have two tables for same purpose :-(
Avatar billede fdata Forsker
21. december 2020 - 17:05 #3
Det er ikke helt klart, hvordan du har tænkt dig at opbygge dit lager.

Først skriver du:
1. ...jeg har mit "Hoved Lager" og så har jeg det jeg har i min "Butik".

Derefter skriver du:
2. ... er der så en måde hvorpå man kan tilføje det til begge steder på en gang?

ad 1) Altså to separate lagre, hvor summen er dit totale lagerantal?
ad 2) Altså et hovedlager med det totale antal - og en delmængde i butikken?

Under alle omstændigheder skal du nok ændre din Inventory-tabel, så du opdeler AntalLager i to felter: AntalLager_Hovedlager og AntalLager_Butik

Og så bør du - som Terry skriver - tilføje et Ja/Nej felt, der styrer om butikkens lager skal påvirkes.

Afhængig af din strategi, må du så vælge hvordan du vil opdatere lagrene.
Der bliver en del kombinationer.
Eksempel med stk.(fortsat fra dit forrige spørgsmål):

ad 1)
Butik=False:
Me.LagerAntal_Hovedlager = Me.LagerAntal_Hovedlager + Me.AntalIndUd

Butik=True:
Me.LagerAntal_Butik = Me.LagerAntal_Butik + Me.AntalIndUd

ad 2)
Butik=False:
Me.LagerAntal_Hovedlager = Me.LagerAntal_Hovedlager + Me.AntalIndUd

Butik=True:
Me.LagerAntal_Hovedlager = Me.LagerAntal_Hovedlager + Me.AntalIndUd
Me.LagerAntal_Butik = Me.LagerAntal_Butik + Me.AntalIndUd

Mht. salg er det samme historie, bare med omvendt fortegn
MEN MEN MEN - som Terry også gjorde opmærksom på - er der jo et klart behov for at du også tjekker, om der er "nok på lager" ifm. salget - nu får du jo to lagre at holde styr på.
Avatar billede Risager Mester
21. december 2020 - 17:58 #4
okay tror bare det er nemmest og køre det hele over et lager så
Avatar billede terry Ekspert
21. december 2020 - 19:31 #5
Good idea ;-)
Avatar billede terry Ekspert
22. december 2020 - 10:35 #6
Maybe we need to clear something up.

If the same product can be in the main store and the shop ("Hoved Lager" eller "Butik") then I think we need to re-think the table design.

At the moment you only have one field for quantity in stock (Lager Antal) for a given product. But if you have two locations ("Hoved Lager" og "Butik"), then you probably need to have an extra field in the table for "Lager Butik".

Then on the form https://imgbb.com/GVz9J6Z you need the extra field "Lager Butik" and a Ja/Nej field so you can choose if the "Antal ind/ud" is to have impact on main store or shop.
Avatar billede terry Ekspert
22. december 2020 - 10:36 #7
But if a given product can only be in one location, then its only necessary to have the Ja/Nej field...
Avatar billede fdata Forsker
22. december 2020 - 11:32 #8
Terry >>
Did you read #3? ;o)  ;o)  ;o)

Risager >>
Hvorfor give op lige før målstregen? Du er jo tæt på.
Hvis du implementerer 4 sætninger i stil med:

If LagerAntal_Butik < Me.AntalIndUd Then
  MsgBox "Der er kun " & LagerAntal_Butik & " stk. i butikken",vbInformation,"Kan ikke gennemføres"
  Exit Sub
End If

og bruger mine forslag i #3 er du jo hjemme.
(ovenstående if-blok skal udvides til at gælde de 4 forskellige kombinationer)
Avatar billede terry Ekspert
22. december 2020 - 12:01 #9
some of it "Det er ikke helt klart, hvordan du har tænkt dig at opbygge dit lager." ;-)

But its really up to Risager to explain how he'd like it to work.
Avatar billede terry Ekspert
18. januar 2021 - 11:29 #10
?