Avatar billede Asger TP Juniormester
25. december 2020 - 19:05 Der er 13 kommentarer

Hvad kan jeg opgradere, der vil få mig til køre bedre i spil?

Hej
Jeg er en 16-årig dreng, som gerne vil have en computer som kan trække spil uden problemer og gerne med 250+ fps. Jeg har en Lenovo legion stationær, som godt kan trække spil på laveste grafik med 200 fps i gennemsnit. Jeg mangler nogle kræfter i min computer, som den ikke har. Kan nogle af jer evt. foreslå nogle ting, der kunne forbedre computeren ydeevne. Den skal gerne kunne køre GTA 5 eller andre spil, med 200+ fps på fuld grafik.

Specs:

Processor:
Intel Core i5-8400 U3E1 1 CPU, 6 cores, 6 threads Base clock 2.8 GH Coffee Lake

Grafikkort:
Nvidia GTX 1060-3GB 1911 MHz

Lager:
SSD Samsung MZVLB256HAHQ-000L7 256GB
HDD Seagate Barracuda 6TB

RAM:
Kingston HyperX 2666 MHz C16 2x16GB DDR4

Bundkort:
LENOVO 36E7 x16

Operativsystem:
Windows 64-bit

Kabinet:
Mid Tower Kabinet

Køling:
Luftkølet
Avatar billede milter Ekspert
25. december 2020 - 20:15 #1
Hvilken skærm har du, og hvilken opløsning kører du på den?
Avatar billede Asger TP Juniormester
25. december 2020 - 21:33 #2
Jeg kører 1080/1920 144 hz
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2020 - 11:03 #3
Hvad er der galt med den nuværende? Hvis du, som du skriver, vil  " køre GTA 5 eller andre spil, med 200+ fps på fuld grafik", så skal du nok op i noget med en Intel Core i7 8086K 4.0GHz og et RTX 2080 grafikkort. De to alene vil koste dig omkring 12.000 kroner.
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2020 - 11:06 #4
Og så glemte jeg lige at få dette link med:

https://www.logicalincrements.com/games/gtav
Avatar billede Asger TP Juniormester
26. december 2020 - 15:24 #5
Hvilken Processor og Grafikkort understøtter mit bundkort, og skal der mere end den 550 watt strømforsyning jeg har til?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. december 2020 - 17:44 #6
Jeg har måske ikke forstået gamere. Men hvis en skærm kan 144Hz, så er det i min verden maks 144 billeder pr sekund. Hvorfor vil man så tro, at et skifte fra ca 200 til 250 billeder pr sekund vil give bedre spilafvikling? Man kan lege med fx gamma indstilling, og så få lettere ved at se mørke områder, og dermed styre udenom forhindringer. Man bliver bedre i spillet ved at øve sig på det - ikke ved at købe dyr hardware. Bare se på sidste års #2 kører i red Bull F1 team. En klaphat med feltets anden bedste bil. Bare uden egne evner til at håndtere hastigheden.
God jul, og godt nytår.
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2020 - 18:24 #7
#5.

Du er selv inde på noget af det, som krav som dine stiller.  Hvis du, som du skriver, vil  " køre GTA 5 eller andre spil, med 200+ fps på fuld grafik", så kræver det det allernyeste og allerdyreste udstyr mindst hvert andet år. Dit nuværende system vil ikke kunne køre med en Core i7 8086K 4.0GHz, så det kræver et nyt bundkort. Et RTX 2080 grafikkort kræver nok en ny strømforsyning på minimum 700 watt, såh...?

Og som claes57 er inde på, det der med FPS på over 144 er noget, som kun professionelle gamere måske kan mærke og have gavn af. Jeg ved godt, at der på nettet er en noget ophedet debat om, hvorvidt FPS på over 100 overhovedet kan opfattes af den menneskelige hjerne eller øjne. Nogle gamere og fabrikanter af grafikkort og PC-skærme siger ja, videnskaben siger nej.

Så kort sagt, hvis du ønsker at "køre GTA 5 eller andre spil, med 200+ fps på fuld grafik", så kan det efter min mening kun lade sig gøre, hvis du køber en ny PC med de bedste specifikationer for CPU og grafikkort, og sådan et dyr vil nok løbe op i 18.000 kroner eller mere.
Avatar billede Asger TP Juniormester
26. december 2020 - 19:58 #8
Hvordan ser man hvad der understøtter hvad?
Jeg er selv gamer og grunden til at vi gerne vil køre med mange fps er for at sikre et computeren fx: kan streame spillet imens det kører. Og med de ting jeg har i min pc nu, kan jeg kun køre minecraft med laveste grafik med 200- fps. Jeg vil gerne have en vild pc, fordi at jeg gerne vil køre spil med lidt mere end laveste indstilling.
På forhånd tak :D
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2020 - 21:14 #9
Jeg kan ikke finde nogen specifikationer for dit bundkort, så jeg kan ikke sige noget om, hvilke kraftigere CPU'er der kan bruges på det. Hvis du skal kunne mærke nogen forskel mellem dit nuværende grafikkort og et nyere, så skal du nok op i et RTX 2080, men selv det er sikkert ikke nok til det, du ønsker. Et RTX 2080-kort vil koste dig omkring 6000, og det vil også kræve en ny strømforsyning på omkring 700 watt.

Alternativet er en helt ny PC, og til den slags er disse to firmaer populære:

https://sharkgaming.dk/gaming-pc-guide

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/tema/spil-guides
Avatar billede Asger TP Juniormester
26. december 2020 - 21:59 #10
Vil jeg godt kunne sætte et "RTX 2060 Super" i min pc og mærke forskel ved det?
Eller skal der ny strømforsyning i til det, og kan man godt bare sætte en fx 800 watt i uden at ødelægge noget, for at sikre at den får nok strøm?
Avatar billede milter Ekspert
26. december 2020 - 22:18 #11
Ifølge Nvidia kræves der "Minimum 550 W or greater system power supply with one 8-pin PCI Express supplementary power connectors." Og nej, en 800 watt strømforsyning vil ikke ødelægge noget

https://www.nvidia.com/content/geforce-gtx/GEFORCE_RTX_2060_SUPER_User_Guide.pdf

Ja, du kan godt sætte et RTX 2060 Super i din PC. Men jeg er næsten helt sikker på, at du ikke vil kunne mærke den store forskel mellem dit nuværende grafikkort og et RTX 2060 Super. Prøv at kigge på linket herunder:

https://www.gpucheck.com/compare/nvidia-geforce-rtx-2060-super-vs-nvidia-geforce-gtx-1060-3gb/intel-core-i7-8700k-3-70ghz-vs-intel-core-i7-6700k-4-00ghz/
Avatar billede Asger TP Juniormester
26. december 2020 - 22:24 #12
Så der vil ikke ske noget ved at sætte en stor strømforsyning til en computer der kun skal bruge det halve?

Fx: en pc der før havde en 500 watt strømforsyning også at man sætter en 1000 watt strømforsyning i?
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. december 2020 - 00:10 #13
#12 Næh det sker der ingen ulykker ved hvis du synes det er OK at bruge penge uden at få noget for dem. Den er dyrere i indkøb og sandsynligvis også i drift.

OG jeg er enige med dem der mener at alt over 144 fps ikke er værd at satse på - brug hellere resourcer på træning -netværk ping tider.....