Avatar billede Boejden Seniormester
27. december 2020 - 16:47 Der er 28 kommentarer og
3 løsninger

Google/Crome opdatering og comodo m.m.

Hej,
Crome skulle opdateres forleden og resulterede i flere filer og opstartsprogrammer fra COMODO - og som hverken kunne deaktiveres eller fjernes: beskyttet af browseren, var beskeden.
Samtidig er der på start linien nede til højre en nyhed: et kamera med nogle pile - jeg skal holde møde, siges der. Hvor f.. kommer den fra og hvorledes fjernes den?? der ligger en henvisning til https://go.skype.com/meetnowlearn.winshel men det bliver jeg ikke klogere af og har ikke skype installeret.
Så jeg kunne godt tænke mig at fjerne cameraet - har jo på fornemmelsen,at det misbruger mit eget kamera.
Man kan desværre ikke kopiere et klip ind:-(
sletttet crome...men det forsvinder møde/kamera-ikonet ikke af! eller browser plugins!
Avatar billede Erik K Ekspert
27. december 2020 - 20:23 #1
Skype ejes jo af Microsoft, så jeg tvivler på, at det er en Chromeopdatering, der er skyld i det nye ikon.

Har du Comodo installeret?

Har du prøvet at højreklikke på ikonet og valgt frigør fra proceslinjen?

Efter dette burde det forsvinde.
Avatar billede Erik K Ekspert
27. december 2020 - 20:26 #2
Du bør måske overveje at afinstallere Comodo og finde en anden løsning.
Avatar billede Boejden Seniormester
27. december 2020 - 21:08 #3
Jeg har IKKE comodo!! andet end det som Google hr importeret/medbragt :-(
Man kan ikke højreklikke på ikonet, eller rettere: det kan man godt: skjul eller møde nu...men det bliver det jo ikke fjernet af :-((
vensgtre klik = mødedeltagelse NU eller indkalde til et møde
Jeg kan ikke finde Skype nogen steder i systemet!
Avatar billede Erik K Ekspert
27. december 2020 - 21:25 #4
Chrome installerer ikke Comodo uden at du tilvælger det.

Comodo kan hentes som en udvidelse til både Chrome, Firefox og Edge, men du bør kunne fjerne den på følgende måde:
Åbne Chromebrowseren > klik på de tre prikker øverst til højre > kør musen ned til "flere værktøjer" så åbnes flere muligheder > klik på "udvidelser" > i det vindue, der åbnes kan du se, hvilke udvidelser, du har og her må Comodo være synlig og kan fjernes ved at klikke på fjern.
Avatar billede Erik K Ekspert
27. december 2020 - 21:48 #5
Du skriver:
"Crome skulle opdateres forleden og resulterede i flere filer og opstartsprogrammer fra COMODO - og som hverken kunne deaktiveres eller fjernes: beskyttet af browseren, var beskeden."
Med den beskrivelse har du ikke hentet en opdatering hos Google, men er blevet lokket til det af en anden hjemmeside - måske Comodo, som så har installeret noget ekstra.
Hvis du normalt lukker din PC eller Chrome efter brug, så opdateres Chrome automatisk i baggrunden uden at du skal gøre noget som helst, så det du skriver kan ikke forekomme ved en regulær opdatering.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 09:17 #6
Tjek under jobliste i start fanen hvad der starter med systemet.
Hvis du ikke har den hent Revo Uninstaller Free  kør det og fjern de programmer du ikke ønsker at bruge. Langt de fleste pc brugere kan nøjes med at bruge den indbyggede antivirus løsning. Comodo som der er et antivirusprogram har muligvis deres egen remover der effektivt bør fjerne programmet.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 09:18 #7
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 11:42 #8
om opdatering :-(jeg er dig svar skyldig - men husker det som et sp. om opdatering nu eller senere eller på et bestemt tidspunkt - det passede mig blot at sige ok nu.....og synesellers jeg er ret påpasselig med at sige ja......
I jobliste er der ingen Comodo- længere
Efter reinstallation af Crome, er de crome-browser-beskyttede opstartsplugins fra COMODO ikke længere til stede! (er der mon nogen, der nogensinde har læst de mange hundrede sider som man skal sige ok, jatak til, når man installerer Crome?? der er mere end 20 links med underlinks og underliggende sider - det er absurd: hvem kan ansætte en jurist udi IT-lovgivning til at vurdere alle de forbehold og rettigheder som GOOGLE har - mine rettigheder indskrænker sig til at jeg kan bare lægge sag an ...om jeg har råd/ er millionær!!)
Jeg kan intet finde om skype fra MS men deres mødeikon er fortsat på startlinien - irriterende. ingen andre der har mødt det?? og fjernet det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 12:47 #9
#8 Endnu en god grund til not at bruge det så ;-)
Avatar billede Erik K Ekspert
28. december 2020 - 13:51 #10
Skype må være installeret - sikkert sammen med en office-version fra MS.

Fjernelse af Skype afhænger af, hvilken officepakke du har. I givet fald, hvilken version (årgang) eller det en abonnementsløsning, der hedder 365?

I visse tilfælde kan Skype ikke fjernes uden at hele pakken fjernes.
Den kan dog sikkert skjules.
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 14:24 #11
#9...øhh, ikke forstået..bruge??? MS, Google, comodo, skype, IT.....:-)
#10 ja, MS havde lagt flere udgaver af office ned - selv bruger jeg open office - men selv efter afinstallation af deres office og genstart, har jeg fortsat iconet fra møde/skype :-(((((
Jeg er ikke ganske tryg ved det foretagende, min nabo modtog mails med billeder af ham selv, snuppet uden hans vidende fra det indbyggede camera - sammen med en trussel og lidt afpresning :-(
28. december 2020 - 14:47 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 15:38 #13
#11:Google Chrome selvfølgelig.  😉
Har aldrig brudt mig om måden denne browser har opnået sine markedsandele på. Den har i årevis blevet installeret på computeren hvis man ikke så sig for når anden software blev installeret. Sådanne fremgangsmåder tiltaler ikke mig.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. december 2020 - 15:45 #14
Jeg gik ud fra, at man kun fik meet installeret når man havde Skype men det sker tilsyneladende uanset.
Jeg har afinstalleret Skype for lang tid siden og har ikke fået Meet endnu - derfor min formodning om at de to ting hang sammen.
Det ser så ikke ud til, at Meet kan  afinstalleres men kun skjules.
Mit råd i # 1 om at højreklikke på ikonet var dog rigtigt gættet, men man får bare ikke mulighed for at frigøre men kun at skjule ikonet fra proceslinjen.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. december 2020 - 15:53 #15
Er tæt på at være enig med # 220661# og det samme gælder Edge fra MS.

Jeg har hovedsageligt brugt Fiefox de sidste mange år. Firefox kunne nogen ting som de andre to ikke kunne og de er stadig fuldt på højde med dem til at dække mit behov.
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 16:38 #16
# tak, jeg synes også de er utidige!! men min bank fungerer(bedst) med crome ... hvordan de så ellers har fixet det :-(
og Forsker #12: hehe, det første link førte til en forklaring - og at det ikke kan fjernes - og indebar et link der ikke virkede: Udfører TLS-håndtryk med Thounderdom_v.1.sftapi.com...det skete der intet ved. Det andet link var interessant - og understreger, at MØDEnu IKKE kan fjernes, men højst "puttes i kælderen" lig højreklik på skype-ikonet.
Men som en skriver:
So basically its microsoft forcing **** software /bloatware on you and not asking if you want it? Is Windows becoming another Apple company? **** . theres a way to delete this guys.. just look deeper (det andet link og så ned i bunden!!
Tak for gode indspark - er mere senior end engelskkyndig - det er ret irriterende :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 18:00 #17
Pre installerede programmer der kommer med Windows 10 kan fjernes med PowerShell.
Har gjort  det lige så snart jeg fandt løsningen på det😊

Synes ikke den nye Edge er så slem som Chrome er. Firefox har også været min favorit som browser. Bruger Brave Browser nu som supplement til Edge Chromium . Havde problem med at Firefox gav bluescreen desværre. Måske en nyinstallation af Windows ville løse problemet,  men så langt er jeg ikke nået endnu.
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 20:39 #18
Powershell...det er vist ikke for ældre mennesker med dansk som modersmål :-) Bliver Vist snart nødt til at blive fritaget for digital kommunikation - bare ærgerligt, at det kun er den officielle kommunikation der er dækket og ikke fra det private erhvervsliv - de er nemlig totalt ligeglade med den/vores slags mennesker - vi kunne lige så godt være kradset af under corona! bare spørg Ørsted, bankerne, forsikringsselskaberne mmfl - de er helt kolde i .... OG INGEN!! TAGER SIG AF DET!
sagde den sure, som ikke kan følge med sprogligt :-(
PS: titlen bør vist ændres til bare Senior!!! MegetSenior :-)))
Avatar billede Erik K Ekspert
28. december 2020 - 20:57 #19
Nånå Boejden, nu ikke så negativ - det går jo nok, selv om vi måske ikke hører til de yngste længere.
Og du tager fejl mht "Ørsted, bankerne, forsikringsselskaberne mmfl" - de ønsker skam ikke at vi stiller træskoene for tidligt - de skal jo gerne have pillet de sidste penge ud af vores lommer inden :-))
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 21:21 #20
Man har svært ved at fornemme hvor gamle spørgere og hjælpere er. Jeg fylder jo rundt her til sommer kan i se😊
Da jeg fik Win 10 på første gang så jeg alt det unødvendige der lå. Jeg gjorde så det at jeg søgte på "remove pre installed apps Windows 10"
Og med den søgning  fandt jeg sider der viste hvordan man gjorde det med viste kommandoer der skulle skrives i Powershell.
Avatar billede Erik K Ekspert
28. december 2020 - 21:44 #21
#20
Grønskolling :-)
Jeg er model 1948.

Citat - og jeg husker ikke, hvem der har sagt det, men
"Du ved godt, at når man vågner en morgen og ikke har lidt ondt nogen steder, så er det fordi man er død."
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 21:51 #22
haha Erik, I skal lige have historien om min gamle!! storebror - bare til en korrektion :-)
Han fik/får sine regninger på brev. Fint nok. der er bare det ved det, at de er holdt op med at sende et girokort med, men blot skriver et gironummer :-) Hvad skal han med det?? han plejer at udfylde girokortene, putter dem i en kuvert og så kommer de til Danske banks girokortafdeling i Sønderborg - og alt er godt.
Så han ringer til Ørsted og klager sin nød!! (jeg ville godt have overværet de samtaler - goddag-mand-økseskaft) og tror at " alt ordner sig...på en eller anden vis....). Og det gør det åbenbart, for han hører ikke mere.....før end de slukker for strømmen samtidig med et inkassobrev :-)))
Jeg ved ikke om I kan forestille jer det cirkus, der så begynder, med en kunde uden nemID, uden email og uden Digibank!!!! Man tror det er løgn, men de må ikke tale med mig!! OK!! "men han kan vel lige sende en fuldmagt...på mail"...den lader vi lige stå et øjeblik for de tungnemme/Ørsted! og inkassofirmaet ligeså... og banken, som ikke hørte ordentligt efter da jeg præsenterede mig, og gik lige op i det højrøde felt, da hun fattede sammenhængen....og det var februar..men dog med centralvarme, nul TV og nul lys og nul komfur og en fryser der drypper...men han er osse kun firs med hjerneblødning og blodpropper.....og ellers rimelig frisk.
Han har fået automatisk betaling siden :-)
Inden der er gået ti år, er vi sendt på digitalt plejehjem - og gjort umyndige
(det kan jeg også et par horrible historier om......
Avatar billede Boejden Seniormester
28. december 2020 - 21:52 #23
Det er Pastor Møllehaves  :-))) jeg er osse glad for mine kramper i benene hver morgen - SÅ er man levende :-)))))
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 08:00 #24
Tak for jeres fine historier.
Ja så føler jeg mig jo som en grønskolling ;-)
Avatar billede Boejden Seniormester
29. december 2020 - 08:10 #25
Remove-kommandoen i PowerShell er vist for viderekommende -JEG kan ikke overskue, "om der ryger for meget med"! (der er vel 100 tilføjelser, som jeg ikke kan gennemskue nødvendigheden/fornuften i :-(
Men blev lidt klogere på denne side, som Google venligt oversætter (lidt ubehjælpeligt, men ok!)
https://www.whatswithtech.com/how-to-completely-uninstall-preinstalled-default-apps-in-windows-10/
den nederste løsning er nok den lettetste at bruge....bortset fra at vejledningen ikke helt passer: når du klikker på "downloade Windows 10 App Remover" kommer der et google-opslag hvor wxar fungerer og viser hele listen - og hvor man så kan vælge hvad der skal fjernes - eller hvad man nu kunne tænke sig at tilføje!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 08:19 #26
#25
Jeg valgte at fjerne alle programmer i et hug. Kan ikke huske helt hvor mange der var. Men over 80 i hvert fald.
Det var ikke denne side du viser jeg brugte dengang og også nu. Har her for 14 dage siden opgraderet en Windows 7 til 10 hvor jeg efter installationen brugte kommandoen.
Alle programmer forsvandt stadig, og har gjort de i de fem år jeg har brugt den :-)
Avatar billede Boejden Seniormester
29. december 2020 - 08:23 #27
hovsa...skype-møde ikon er desværre ikke en del af slettemulighederne....undskyld....men hvor f... en den så?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 08:51 #28
Kører du Home eller Pro udgaven af Windows 10?
Avatar billede Boejden Seniormester
29. december 2020 - 09:16 #29
ups.....tror!! det er homemodellen....det ses:????
og som kommentar til #24: rolig nu, det bliver osse din tur, når øjnene løber i vand og irisscanneren strejker og fingrene ryster så din fingeraftryksadgang til hjemmehjælp ikke fungerer.... vent bare, det bliver kun værre.....men vi får kanske en (gps-)chip sat ind (mellem ørene), når man forlader arbejdsmarkedet :-)))))
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2020 - 09:27 #30
#29 Ok. Kan nu se du har valgt #12 som løsning.
Jeg håber når jeg bliver så gammel at jeg stadig kan snakke og at stemmestyring styrer de funktioner du beskriver her. Fortsat god jul og et godt nytår.
Avatar billede Boejden Seniormester
29. december 2020 - 09:59 #31
#30 synes der er flere brugbare løsningsforslag, herunder dit  "remove pre installed apps Windows 10" hvor jeg fandt mit link i #25
tak, og selv Godt Nytår til jer alle...og pas nu på jer :-)))