Avatar billede Rasmusjc Juniormester
29. december 2020 - 12:40 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Lenovo g50-70 skift af HDD -> SSD

Hej Eksperter

Jeg har brug for jeres hjælp.

Har en Lenovo G50-70 bærbar computer som min datter bruger.
Det er en ældre sag så tænkte at det ville være godt at opgradere til en SSD for at gøre den lidt hurtigere.

Jeg har forsøgt mig med diverse guides men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg har købt en Samsung 860 EVO SSD på 500 gb
Og et USB->SATA kabel.

HDD'en i Lenovoen er på 1000gb.
Antallet af GB i brug er under 500 gb.

I bios bruger computeren EFI ved "Boot" kan også vælge "Legacy support"

Jeg har forsøgt at clone hdd -> ssd men det lykkedes ikke når jeg så sætter den nye ssd i så kommer der fejl og jeg bliver bedt om at køre en "recovery"

Windows der er installeret på computeren pt er 8.1, mener også windows versionen computeren kom med var 8.0.

Jeg har forsøgt at hente windows iso 8.1 til opstart men det virker ikke rigtig når jeg sætter en usb i ved opstart med den nye ssd isat.

Det er underordnet om det er en clean installation eller om jeg får clonet den gamle hdd, bare jeg kan få det til at virke.

Nogen der har et bud på hvordan jeg nemmest kommer videre.

På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. december 2020 - 13:51 #1
Du bør begynde forfra med Windows 10. Da du har Windows 8 på maskinen fra "fødslen" af, er den automatisk også licenseret til Windows 10.

Opret en USB-stick med værktøjet på https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 - sæt den ny SSD disk i, sæt BIOS til EFI, og installer windows 10 på ny.

Du KAN være uheldig at din PC laver en "fejlbehæftet" USB stick (legacy formatteret) - det vil i så fald være lettest selv at danne USB-sticken, ved først at downloade Windows 10 som ISO fil (Stadig via værktøjet på ovennævnte link), og så EFI formattere sticken. Herefter kopieres indholdet af ISO filen til USB-sticken, og bør nu fungere.

Skriv hvis du når dertil, og skal have hjælp til EFI formatteringen (GPT partitionstabel)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. december 2020 - 13:52 #2
Når du kører EFI / UEFI skal HDD / SSD være Allokeret som GPT ikke  som MBR.
Avatar billede Rasmusjc Juniormester
29. december 2020 - 15:41 #3
Er det noget jeg kan ændre, i så fald hvordan 🤔?
Avatar billede Rasmusjc Juniormester
29. december 2020 - 16:51 #4
Jeg fulgte en guide på nettet til at ændre SSD'en til GTP.

Og derefter installation af windows 10.
(Her skal man vælge installation - kører exe.filen og heroprette en USB-installation)

Der var lidt problemer med valg af partion under opstart men valgte den nye SSD og fik installeret windows.

Nu har jeg installeret og genstartet computeren og det virker uden problemer.

Utroligt så nemt det er med den rigtige information.

Så mange tak for hjælpen begge to.