Avatar billede noerden123 Praktikant
03. januar 2021 - 10:48 Der er 12 kommentarer

Taste bogstaver?

Er der en der kan hjælpe mig med at taste bogstaver i min android P Smart Huawei?
Der er tal med bogstaver neden under, og det er de bogstaver jeg ikke kan finde frem til at taste.

Vh
Avatar billede Mikael Ekspert
03. januar 2021 - 10:57 #1
Jeg har samme mobil.. Men er ikke helt sikker på hvad du spørger om ?? ;)

Er det på det tastatur man bruger til fx. opkald eller til at skrive beskeder ??

Men mit gæt er, at du skal anvende den "knap" nederst i venstre side.

Den kan skifte mellem "ABC" og "123"..  (Til tekst "bogstaver" så skal knappen vise "123")
Avatar billede noerden123 Praktikant
03. januar 2021 - 11:31 #2
Hej Mikael, ved sms, så har jeg den "knap" du skriver om, men ikke ikke ved telefon opkald. Jeg skal bruge det til at åbne for noget software, jeg har købt. Der skal ringes til et nummer og indtastes en kode bestående af tal og bogstaver, og bogstaverne kan jeg ikke taste.
Avatar billede Mikael Ekspert
03. januar 2021 - 11:42 #3
Hmm.. Nu forstår jeg.. Men kan heller ikke anvende bogstaverne ??

Men er stædig.. Så prøver at finde "fidusen" ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
03. januar 2021 - 12:24 #4
Jeg har ikke afprøvet det.. Men læser det som et kendt problem ??

https://itigic.com/da/huawei-mobile-keyboard-problems-how-to-fix-it/
Avatar billede Mikael Ekspert
03. januar 2021 - 12:44 #5
Vedr. #4.. Nu har jeg prøvet at installere "Gboard" og valgt det som tastatur.

Ja det "nye" tastatur ses og virker da i beskeder og andet.

Men IKKE under "opkald".. Så det er ikke løsningen. Hmm
Avatar billede noerden123 Praktikant
03. januar 2021 - 13:14 #6
Mystisk, bogstaverne er der men kan ikke anvendes ??
Avatar billede Mikael Ekspert
03. januar 2021 - 13:26 #7
#6 enig.. De virker godt nok lidt nedtonet, men nu har jeg snart tjekket alle indstillinger.
Intet ser ud til at ændre en "skid" under tastatur/ opkald ??

Lige pt. har jeg ikke adgang til andre mærker/modeller, så jeg kan ikke teste om "bogstaver" fungere dér.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. januar 2021 - 19:37 #8
De nedtonede bogstaver anvendes til at søge i kontaktlisten - trykker du f.eks. på 2 (ABC) får du navnene på dem der indeholder A. Trykker du to gange 2 vises kontaktnavne, der indeholder A og B.
Bogstaverne kan så vidt jeg ved ikke bruges, når man har lavet et opkald, da der jo normalt ikke skal bruges bogstaver.
Hvis det kan lade sig gøre, er det godt skjult og jeg kan heller ikke finde den funktion på min Nokia, som jo kører en "ren" android OS.

Så i den givne situation vil jeg sige "Houston, we have a problem"
Måske det kan løses.....prøver videre.
Avatar billede Erik K Ekspert
05. januar 2021 - 23:55 #9
Jeg kom til at tænke på, at de gamle drejeskivetelefoner og senere også trykknaptelefoner også havde bogstaver fordelt på tallene, som de er på mobiltelefoner.
Når vi dengang, nogen steder i København helt op til sidst i 1970erne, skulle ringe til et nummer i København, ringede man op til en menneskeligt betjent telefoncentral og bad om en forbindelse til modtagerens nummer, der bestod af, så vidt jeg husker 1-3 tal og telefonisten satte så et stik i den rigtige forbindelse.

Centralerne havde forskellige navne, afhængig af bydelen og dem kunne man få forbindelse til ved at vælge de tal, hvor de respektive bogstaver var vist. Bogstaverne forr centralnavnene var forkortet til to bogstaver, som du kan se her:

CEntral (Københavns hovedcentral) - BYen, PAlæ, MInerva (Kbh. City) - AMager, SUndby, ASta (Amager i Kbh. kommune) - GOdthåb, FAsan (Frederiksberg) - NOra, LUna (Indre Nørrebro) - VEster, EVa, HIlda (Vesterbro) - TAga, ÆGir (Ydre Nørrebro, Nordvest) - ØBro, TRia (Østerbro) - RYvang - BElla (Brønshøj) - VAlby - DAmsø (Vanløse) - SØborg - ORdrup - GEntofte og HElrup (Hellerup).
Kun de to første bogstaver - her med versaler - skulle drejes fra demiautomatiske telefoner.
Måske du kan indtaste bogstaverne i koden på samme måde?
Du kan da prøve, det sker der vel ikke noget ved?
Du må gerne melde tilbage uanset om det lykkes eller ej.
Avatar billede noerden123 Praktikant
06. januar 2021 - 11:12 #10
Metoden duer ikke i smartphones hverken android eller iphone, i opkaldsmenu forstår phonen kun tal.

Ellers godt forsøgt :)
Avatar billede Mikael Ekspert
06. januar 2021 - 12:04 #11
Vedr. #2.. Du er jo næsten nødt til at henvende dig til sælgeren af den "download"
Avatar billede Erik K Ekspert
06. januar 2021 - 12:13 #12
#10
Ja, det ved jeg, men det gjorde de gamle telefoner jo også. Der kunne man jo af gode grunde heller ikke vælge bogstaver.
Har du prøvet at ringe til dem og set om det virker eller ?