Avatar billede ferretsdk Mester
04. januar 2021 - 15:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ram valg?

Sidder og læser lidt på ram, og finder flere spørgsmål en svar så prøver lige at se om nogle kan svare her inde :)

Jeg har et ASUS TUF GAMING X570-PLUS med en Ryzen 5 3600XT

Jeg har læst mig til de bedste ram til ryzen 3000 serien er 3600 MHz men mit bundkort siger 3600 MHZ OC.

Skal jeg så overclocke mit bundkort for at de køre optimalt?

Jeg spørger fordi jeg har læst at Memory controller sidder i CPU i dag og ikke på MB som tidligere, men går ud fra både CPU og MB må spille en rolle når man vælger ram?

Lige nu sidder der 16gb 2400 MHz ram i, kan det overhovedet betale sig at lave en upgrade til 3600 MHz? eller er pengene bedre givet ud til 16gb ekstra 2400 MHz?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. januar 2021 - 16:36 #1
Mere ram er oftest spild - det vil være bedre med ssd-disk (hele vejen, ikke en hd til data og programmer, der bruges i spil) - eller bedre grafikkort/skærm.
Med 16 gb ram vil du ikke kunne mærke højere ram-hastighed heller.
Endelig - til gaming - kun kablet netværk.
Resten er træning af bruger.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2021 - 17:18 #2
Jeg er enig i #1
"If it works dont't fix it"
Med ram er der så lidt forskel i hastighed.
Går du over 2666 mhz med ram skal dit bundkort køre O.C.
Og selvom man gør det, er det ikke helt sikkert du når den helt høje hastighed på ram klodserne. Man skal formodentligt også lægge en anden BIOS på. Og sådan noget anbefaler jeg ikke man gør. Der er en hvis risiko ved det. Går den noget galt undervejs mister men forbindelsen til bundkortet.
04. januar 2021 - 17:28 #3
Det kommer lidt an på.

Jeg har skimmet specifikationerne på dit bund kort.
Det er et dual channel board, så du har 2 RAM slots på hver Kanal.

Du vil opnå den bedste ydelse ved at køre med 1 RAM modul på hver kanal.
Men de skal være samme størrelse, så det kan køre memory interleaving.

2 eller flere moduler på samme kanal, er ikke altid en god ide, det er ikke sikkert systemboard og/eller CPU kan trække maks hasighed på kanalen med flere moduler i.

Enig med #1 mht til diske, dog ikke blot SSD, men NVMe.

Mht. BIOS, FW og drivere, altid nyeste.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2021 - 18:19 #4
Du skriver: " ...kan det overhovedet betale sig at lave en upgrade til 3600 MHz? eller er pengene bedre givet ud til 16gb ekstra 2400 MHz?"

Mit svar er: "Ingen af de to valg kan betale sig, medmindre du fortæller os nøjagtigt, hvad du bruger din computer til, og om din nuværende RAM- bestykning giver dig problemer".

En opgradering fra 2400 til 3600 MHz kan du i langt, langt de fleste tilfælde ikke mærke i daglig brug. En opgradering fra 16 til 32 GB RAM vil formentligt kun give dig mærkbar forskel, hvis du arbejder professionelt med  redigering af 4K video.
Avatar billede ferretsdk Mester
04. januar 2021 - 19:49 #5
Den bliver mest brugt til gaming og ikke meget andet.

Køre pt kun med SDD disks.

Ved ikke om det er ram problemer jeg ser engang imellem men nogle gange når jeg spiller et spil i ultra så som cyberpunk 2077 så kan keyboard begynde at lave lag, så der intet sker når man trykker på knapperne i 10 sekunder eller mere endda, selv spillet køre stadigvæk helt fint uden lag det er kun keyboardet, og minimere jeg spillet er skriver den også med delay på 10-20 sekunder, det er dog kun en gang i mellem den gør det men stadigvæk en irritation.
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2021 - 20:13 #6
#5.

Jeg er ikke gamer, men jeg er meget tæt på 100% overbevist om, at den slags problemer ikke har noget med dine RAM at gøre. De opgraderinger, du taler om, vil kun give dig nogle få % forbedringer.

Selv uden at kende din computer vil jeg tro, dine problemer ligger i internethastighed, grafikkort, processor eller opsætning af spillet. Spil i ultra uden problemer kræver at computeren er udstyret med de nyeste og kraftigste komponenter mht. processor og især grafikkort.