Avatar billede candide Mester
04. januar 2021 - 18:01 Der er 7 kommentarer

PC på LAN kan ikke finde printer på Wifi

Jeg har en netværksprinter, der virker fint på computere, der er tilsluttet via Wifi.
Den har også længe fungeret på min PC, men jeg har netop tilsluttet LAN til min PC, og nu kan jeg ikke finde printeren på den computer
Avatar billede kurtba Ekspert
04. januar 2021 - 20:44 #1
Prøv at installere driveren igen. Den er nok installeret med besked om, at den skal tilslutte trådløst, og kan så have svært ved at finde den via kablet.
Ved nyinstallering kan du undervejs sætte den til at lede via lan.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. januar 2021 - 07:33 #2
Kig under wifi status på printeren. Se hvilken IP adresse den har fået.
Tilføj så printeren på din computer via IP adresse.
Avatar billede candide Mester
05. januar 2021 - 08:57 #3
Det med IP-adressen har jeg allerede prøvet. Printeren er på Wifi, og har fået sin egen IP-adresse. Min PC kan stadig ikke finde den.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
05. januar 2021 - 10:00 #4
Prøv - Sluk og tænd din printer og udfør #2 igen.
Avatar billede candide Mester
06. januar 2021 - 13:38 #5
Er prøvet
Avatar billede candide Mester
06. januar 2021 - 13:39 #6
Det er som om at computeren på LAN ikke kan finde noget der er på Wifi
Avatar billede kurtba Ekspert
07. januar 2021 - 22:09 #7
Du gider ikke prøve mit forslag om, at du simpelthen installerer driveren forfra?
Der er jo normalt en mening med, at når man installerer en printer, så fortæller man undervejs, om man skal bruge wifi, lan eller usb.
Hvis en pc ikke har indbygget wifi, så har den som udgangspunkt jo ikke noget sted, hvor den umiddelbart kan lede efter enheder på wifi, da den jo først skal ind på dette netværk, før den som udgangspunkt kan se, hvad der er på netværket.
At begynde at rode med ipadresser og lign. er for mig spild af tid, når nu der er mulighed for under installationen at få den tilknyttet det rigtige netværk.
Bl.a. har man jo normalt DHCP på sit netværk, hvilket vil sige at enhederne får en "tilfældig" ledig ip adresse. Derfor kan f.eks. en genstart af printeren resultere i, at den herefter få en ny ip adresse, og så har man igen ingen kontakt, hvis man leder efter en specifik ip adresse.
Så kan man i routeren slå dhcp fra og opsætte til faste ip adresser, men hvorfor være så teknisk, når løsningen burde ligge lige til højrebenet - installer driveren igen.