Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
05. januar 2021 - 18:57 Der er 6 kommentarer

Filtrering ud fra given måned

Hej venner.

Rigtig godt nytår.

Jeg har et Excel-ark med 5 faner. Fane 1 er et overbliksfane, fane 2-5 har indhold med data, hvor kolonne A er datoer i formatet dd-mm-åååå

Jeg har sat filter på dataene i fane 2-5, som jeg bruger ihærdigt.

En af de ofte benyttede filtreringer er filtrering af dato således der kun vises rækker ud fra en given måned/år (eks. kan jeg filtrere på alle datoer i december 2020 indtastet i fanernes kolonne A)

I stedet for manuelt at filtrere alle 4 faner en af gangen og efterfølgende nulstille filtreringen kunne jeg godt tænke mig, at det kunne gøres smartere på en gang.

Jeg har på fane 1 lavet indtastningscelle G3 til indtastning af månedsnavn og H3 til indtastning af årstal

Jeg har forsøgt at optage en makro, men kan ikke få det til at lykkedes, således den filtrerer de 4 faner ud fra de indtastede oplysninger om måned/år i felt G3 + H3 i fane 1.

Samt en knap til at 0-stille filtreringen igen.

Har jeg bevæget mig ud i noget rod?

På forhånd tak.
Avatar billede M.O Seniormester
06. januar 2021 - 10:57 #1
Jeg vil næste tro du kan bruge Brugerdefinerede visninger under vis
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2021 - 08:38 #2
Det er relativt simpelt at gøre hvis du har adgang til Power Query..
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
07. januar 2021 - 08:54 #3
Hej begge to

Tak for jeres svar

M.O@ OK. Jeg kender ikke funktionen (endnu) men havde foretrukket blot en knap da hal der skal bruge arket ikke er vant til at bruge Excel og det ville være mest simpelt for ham.

Xl-entusiast@

Der må jeg være svar skyldigt
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2021 - 10:33 #4
Hvis du har dansk Excel tror jeg det hedder Hent Data. Jeg mener det kom med i Excel fra version 2013, men er ikke helt sikker.
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
07. januar 2021 - 11:54 #5
Ja har “Hent data” på data fanen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. januar 2021 - 15:02 #6
Men så er det bare at gå igang med at finde ud af det. Power Query (Hent data) er et fantastisk værktøj som det betaler sig at investere noget tid i. Jeg vil foreslå at du afprøver det. Skulle du (efter en seriøs indsats) stadigvæk ikke have fundet en løsning, så vend tilbage.