Avatar billede huddie Professor
07. januar 2021 - 08:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Omrokering af hjemmesider

Hej Eksperter!

Jeg ved ikke om mine tidligere forklaringer på dette problem har været uklare, men vi nåede aldrig frem til en konkret løsning.
Så denne gang vil jeg forsøge med en visuel fremstilling af problemet:
https://ibb.co/t3dTLBg

Håber det giver et billede af hvor vi vil hen.

Så kan det lade sig gøre overhovedet?
Hvis det kan lade sig gøre, hvordan gør vi det rent praktisk?
- alt efter hvor omfattende det er, så vil vi gerne vide det trin for trin.

Nogen af oplysningerne under "Mål" er baseret på tidligere hjælp, men vi strandede midtvejs og er p.t. ikke i mål, så hvis der findes andre muligheder/løsninger, så er vi også lydhør for dette.

På forhånd tak for hjælpen

Huddie
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. januar 2021 - 15:15 #1
Jeg tror det bliver rigtig svært, hvis det ene system er lavet i php og det andet i asp.net. I forvejen er login-scripts noget af det rigtig langhårede (hvis man skal undgå ureglementeret adgang), og jeg forudser umiddelbart nogle sikkerhedsissues, hvis man skal videresende en session fra én side til en anden.
Avatar billede huddie Professor
07. januar 2021 - 18:17 #2
Vil det sige, at den manøvre der ser enkelt ud på papiret ikke er noget der umiddelbart kan lade sig gøre?

I en af de foregående forsøg på dette var en eller anden inde på at jeg kunne flytte Wordpress delen over i et system der kunne arbejde sammen med Windows systemet og så skulle det efter vedkommende være muligt. Samtidig ville jeg stadig kunne arbejde i Wordpress skabelonen.
Hvordan det skulle gøres kom vi aldrig til, for så døde tråden hen.

Hvis ovenstående mulighed ikke kan lade sig gøre, hvad ville det tætteste koncept man ville kunne lave?
Avatar billede ejvindh Ekspert
07. januar 2021 - 22:12 #3
Jeg er ikke stærk nok i dette til at turde hævde skråsikkert, at det ikke kan lade sig gøre. Men det er i hvert fald kompliceret. En forklaring på nogle af problematikkerne finder du her:
https://stackoverflow.com/questions/4306728/how-to-create-a-shared-login-service-across-multiple-domains
...og det er så endda uden at tage højde for de to serversystemer.

Jeg tænker på, om det er helt udelukket at køre med det loginsystem, som er knyttet til Wordpress selv? Hvad er årsagen til, at I helst vil adskille det? Er det pga. en stor brugerdatabase, som I er bange for ikke kan flyttes med over i WP?
Avatar billede huddie Professor
08. januar 2021 - 00:00 #4
Nu var jeg ikke med til at oprette dcnorden.dk siden, så der ved jeg ikke hvor meget data der ligger der. Så der er jeg nervøs for at få smadret al den data der er at finde der.
Jeg har siden hen lavet siden nedroncd.com, som skulle være et midlertidigt navn indtil det skulle/kunne ændres til dcnorden.dk og derfra linke til den gamle dcnorden.dk.

Kan man på nogen måde flytte det gamle dcnorden.dk over i WP regi og omdøbe nedroncd.com til dcnorden.dk? Linket vil så bare blive et internt link end et eksternt link.
Er der stor risiko for at man kan miste data ved sådan en flytning?

dette er p.t. skrevet inden jeg har kigget på dit tilsendte link, som jeg kigger på når dette er sendt
Avatar billede huddie Professor
08. januar 2021 - 00:16 #5
-> Svar fortsat.

Ud fra det tilsendte link, fandt jeg dette:

"Single sign-on (SSO) is conceptually pretty simple.

    User hits domain1.com.
    domain1.com sees there's no session cookie.
    domain1.com redirects to sso.com
    sso.com presents login page, and take credentials
    sso.com sets session cookie for the user
    sso.com then redirects back to domain1 to a special url (like domain1.com/ssologin)
    the ssologin URL contains a parameter that is basically "signed" by the sso.com. It could be as simple as a base64 of encrypting the loginid using a shared secret key.
    domain1.com takes the encrypted token, decrypts it, uses the new login id to log in the user.
    domain1 sets the session cookie for the user."

Men jeg mangler bare lige konkret hvordan gør jeg det i praksis.
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. januar 2021 - 09:40 #6
Det er helt fair, hvis du fastholder at holde fast i dit oprindelige design. Men hvis man skal give en konkret forklaring på, hvordan det skal gøres i dette tilfælde, skal man nok ind og have fat i koden, og det falder nok lidt udenfor, hvad jeg kan tilbyde at hjælpe med :)

Men jeg forstår ikke helt det du skriver med, at du ikke har adgang til databasen på den oprindelige side. Der må da ligge login-koder inde i asp-delen?

Når jeg ser den nye hjemmeside, så ligner det primært et visitkort, der altså ikke har brug for at brugerne logger ind. Hvis dét er tilfældet, så synes jeg virkelig alvorligt du skal overveje bare at få flyttet de par interne brugere, som skal have mulighed for at logge ind over i WP-universets eget loginhåndtering, og så få skibbet det gamle site ud i glemslen. Så slipper du også for at skulle vedligeholde to systemer.

Hvis det drejer sig om, at man har en kundedatabase, som man gerne vil have flyttet med, så findes der jo udmærkede procedurer til at flytte data fra ét cms til et andet. Men det kræver naturligvis, at man har adgang til strukturen på den oprindelige database.

Men jeg respekterer naturligvis, hvis du har stærke grunde til at holde fast i det gamle. Pøj pøj med det i hvert fald.
Avatar billede ejvindh Ekspert
08. januar 2021 - 09:42 #7
Med andre ord: Kan du forklare lidt om, HVORFOR og/eller HVEM (ikke navne naturligvis, men brugsmønstre) det er vigtigt med et login på den nye side?
Avatar billede huddie Professor
10. januar 2021 - 22:35 #8
Nu håber jeg at jeg har forstået dit sidste spørgsmål korrekt(tager det lige i omvendt rækkefølge). dcnorden.dk er den oprindelige side hvor kunderne logger sig ind og bestiller deres varer. Den blevet lavet længe før jeg startede i firmaet, så jeg har ikke haft fingerne nede i den del selv om jeg har password og det der for at komme ind på den, så har jeg aldrig været inde i det system at arbejde. Jeg er mest kendt med WordPress systemet.
Login linket på den nye side skal linke brugeren hen på den gamle side.

Som nævnt tidligere så har jeg bygget siden nedroncd.com op fra bunden, som skal promovere alt det vi også kan. Havde det ikke været for al den kunde login, så kunne man jo bare nedlægge siden helt og så bare tage lave en side på de nye sider og så nu også have adgang til domænet dcnorden.dk.

Nu er jeg mere til den kreative del og ikke så meget inde i den tekniske del. Kun lige til husbehov, men efterhånden lader det til at være mere kompliceret end som så. Jeg vil nok ikke blive særlig populær hvis hele login sektionen gik ned, så derfor ville det være rart at finde en der lige kunne guide en igennem trin for trin.
Samtidigt skal de to sider mere eller mindre skifte navne. Så nedroncd.com får navnet dcnorden.dk og det gamle dcnorden.dk får et andet navn, f.eks. login.dcnorden.dk, så siderne ikke hedder det samme, da det siger sig selv at det kan de ikke.
Så enten kan det være en simpel procedure, hvis man kender fidusen eller også er vi ude i en større indviklet ting, som man ikke bare lige kan gøre.

Håber det gav svar på nogen af dine spørgsmål. Har jeg overset nogen eller svaret uklart, så spørg igen, så prøver jeg bare at besvare det igen. :D
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. januar 2021 - 11:05 #9
Ok, så der skal faktisk ende med at være en shop på det nye site også. Så er det naturligvis vigtigt, at have et ordentligt login system. Hvad har du tænkt dig, at shoppen skal laves i? Skal den bare forblive i det gamle system? For hvis ja, så var løsningen måske (selvom det af nogle betragtes som gammeldags) simpelthen at indlejre den gamle shop i en iframe i det nye system?

Når du har adgang til den gamle mysql-database, burde det teknisk være muligt at flytte alle data fra det gamle til et nyt system (ikke at det nødvendigvis er enkelt, dog). Den eneste større udfordring kan muligvis være, at brugerne vil blive nødt til at lave et nyt password.
Avatar billede huddie Professor
22. januar 2021 - 08:14 #10
Måske gentager jeg delvist mig selv her, men p.t. har vi et subdomæne der hedder login.dcnorden.dk, som gerne skulle virke som det det oprindelige dcnorden.dk.
Kan man så ikke "bare" slette dcnorden.dk siden og derved bliver domænenavnet dcnorden.dk frit? - eller er det forbundet med subdomænet?

Hvis man kan slette den gamle dcnorden.dk side/domæne, så burde det vel være muligt at give nedroncd.com på WordPress navnet dcnorden.dk, som hvorfra jeg laver et link til login.dcnorden.dk.

Er det muligt? og i så fald hvordan gør vi det? Da det efterhånden ikke lyder som om det er lige til, så må I gerne forklare det trin for trin hvordan det kan gøres hvis det er muligt. :)