Avatar billede mic mic Juniormester
07. januar 2021 - 10:27 Der er 9 kommentarer

dvd'er til mpeg4

Jeg skal have rippet nogle dvd'er til digital medie.. en søgning på google giver ca. en million muligheder for software til dette.

Nogen anbefalinger, let at bruge osv.

og ja, er jyde, så er der freeware som virker er det da at foretrække.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. januar 2021 - 10:53 #1
Da DVD video er i MPEG2 videoformat, skal videoen konverteres (omkodes) for at blive til H.264 ("MPEG4") video. Da det ikke er helt sikkert, at du er tilfreds med kvaliteten af dit første konverteringsforsøg, foreslår jeg, at du gør det i to trin - med to fremragende gratisprogrammer:

MakeMKV - http://makemkv.com/
- Dette program tager en 1:1 kopi af DVD-videoen og gemmer den som en enkelt MKV-fil på din harddisk. Hvis der er ekstramateriale, laver programmet selvfølgelig ekstra filer. Du vælger selv, hvor meget materiale (f.eks. hvilke lydspor og undertekster), du vil kopiere med over.

Når du har MKV-filen på din harddisk, kan du bruge programmet Handbrake (https://handbrake.fr/) til at omkode MKV-filen (med den originale MPEG2-video) til H.264 video.

Tænd for Preset-visningen i Handbrake og vælg preset'et "HQ 25p576". Start konverteringen. Dette burde give dig en MP4-fil uden synligt kvalitetstab.

Hvis du er utilfreds med outputtet, kan du pille ved forskellige parametre. På fanen Video kan du f.eks. prøve at reducere filstørrelsen ved at øge RF-værdien fra 18 til omkring 20 i rubrikken "Quality". Det vil dog reducere billedkvaliteten - men hvis ikke det kan ses, er alt jo godt.

Så dette skærmbillede kan du se de parametre, som batter noget: https://i.imgur.com/hKxhWgm.png
- Lavere omkodningshastighed (3) giver f.eks. lidt bedre billedkvalitet

Hvis du har et hurtigt grafikkort, kan du vælge H.264 NVENC-codec'et (5). Det vil speede konverteringshastigheden helt vildt op ift. den software-baserede omkodning. Formentlig vil det gå 50 gange hurtigere.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. januar 2021 - 10:57 #2
Jeg glemte at sige, at filformatet MP4/M4V eller MKV ikke spiller nogen rolle. Alle tre kan indeholde H.264 video.

Hvis du har mange iOS-enheder, skal du dog nok ikke vælge MKV (Matroska), da Apple og open source-formater aldrig har været gode venner, hvorimod Windows ikke har problemer med MKV. Personligt ville jeg altid vælge MKV, da denne container rent ud sagt kan alt, mens MP4 har forskellige begrænsninger.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2021 - 11:53 #3
Et er, at du så har digitale kopier - det er lovligt. Men hvis du sælger/bortgiver dine dvd'er, så bliver kopierne ulovlige.
Avatar billede mic mic Juniormester
07. januar 2021 - 11:58 #4
Claes... nu var det ikke en del af spørgsmålet.. men den del har jeg fuldstændig styr på, tro mig... det er udelukkende en digitaliserings ting det her.
Avatar billede kurtba Ekspert
07. januar 2021 - 22:00 #5
Jeg har brugt Freemake video converter til utallige konverteringer, og det er nemt, let og gratis. Den kan bl.a. omkode en dvd lige til det format du ønsker, uden at der skal pilles ved parametre eller laves flere gennemløb.
https://www.freemake.com/
Avatar billede eurositi Ekspert
07. januar 2021 - 22:33 #6
Freemake er smart, hvis kontrol over output-kvaliteten ikke er så vigtig. Det har også en lille indbygget videoredigeringsmulighed, som gør det til en fiks afløser for det hedengangne Windows Movie Maker.
Jeg oversatte faktisk programmet i hine tider. Desværre lidt i blinde. Programmet er russisk udviklet og er som udgangspunkt gratis - men det indeholder adware.

Men hvis formålet, som jeg formoder, er tale om optimering af billedkvalitet ift. filstørrelse ifm. konvertering fra DVD til videofil, er Handbrake et klart bedre værktøj. Ingen af de to ovennævnte programmer (MakeMKV og Handbrake) indeholder adware.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. januar 2021 - 22:58 #7
http://www.dvdvobtompg.com/ er uhyre enkelt. Det konverterer til MPG2 som er et format der er meget lig med det på DVD-skiven. Dem kan du gemme som dine "originaler" inden viedere bearbejdning. De kan også afspilles på de fleste tv direkte.
Ligesom på DVD skiven er formatet 720x576 anamorft interlaced. Aanbmorf betyder at pixels er en lille smule aflange, Interlaced bedtyder at hvert billede er opbygget af to halvbilleder. Dette tager et tv normalt hensyn til. Ved afspilning på pc kan du bruge VLC player, Husk at aktivere deinterlacing eller der vil være striber og slør omkring ting der bevæger sig.

Hvis du vælger at gemme som MP4 uden at ændre opløsningen på 720 x 576 vil billedet i mange tilfælde blive vist for smalt, idet mange players og tv sets ikke er gearet til at vise anamorf MP4. Da 720/576 = 5/4 og det rigtige billedformat er lidt bredere 4/3 vil det blive vist for smalt hvis man ikke tager højde for dette fx. ved at konvertere til en anden opløsning med "square pixels" fx. 960x720. Det ses ofte på Youtube at nogen uploader konverterede videoer, der så er lidt for smalle.
Avatar billede eurositi Ekspert
08. januar 2021 - 00:20 #8
#7
To spørgsmål:
1) Der konverteres vel ret beset ikke noget? Det er vel bare VOB-segmenterne på DVD'en, som sammensvejses til én MPG-fil. Det lyder for mig at se som præcis det samme som MakeMKV gør.

2) Giver en konvertering til fra 720x576 til 960x720 ikke en uhensigtsmæssig opskalering/strækning af pixels, som bare fylder mere uden at de ekstra tilføjede pixels giver bedre billedkvalitet, da originalen jo har betydelig lavere opløsning?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. januar 2021 - 00:55 #9
#8
1. Korrekt.
2. Jo opskalering giver ikke bedre kvalitet og måske endda dårligere specielt hvis du bruger en dårlig deinterlacing algoritme. Men som nævnt undgår du problemer med aspect ratio fordi du så opnår kvadratiske pixels.