Avatar billede PascalG Praktikant
09. januar 2021 - 13:50 Der er 4 kommentarer

TP Link Repeater forstyrrer / ophæver mit 2.4Ghz fra modem

Hej,
Jeg bor i et større hus, hvor wifi-signalet fra yousee modemet ikke rækker. Derfor har jeg anskaffet mig et TP Link repeater / forstærker (til 900m2 og 1750 mbps) der sikrer god forbindelse i hele huset. MEN nu er mit 2.4ghz signal fra selve yousee modemet begyndt at falde ud, mens signalet fra forstærkeren stadig virker fint.
Jeg fandt ud af det ved, at mine smartenheder i hjemmet der var koblet op på yousee modemets 2.4ghz signal pludselig ikke virkede, mens både 5ghz signalet fra selv samme modem virker fint, og de smartenheder der er koblet på TP link forstærkerens 2.4 ghz også stadig virkede fint. Den eneste løsning jeg havde var, at slukke modemet og starte det igen. Så var problemet løst. Effektivt, men uholdbart.
Jeg lod mig fortælle af Yousee, at de mente min signalet fra min forstærker gik ind og forstyrrede 2.4ghz signalet fra Yousee modemet. Hvordan fikser jeg det problem? Jeg har ikke kunnet finde nogen løsningsforslag på nettet, så håber på jeres kyndig rådgivning herinde. På forhånd mange tak!
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2021 - 16:41 #1
Du kan indstille enten dit modem eller din repeter på forskellige kanaler, så de netop ikke interfererer. Med for eksempel inSSIDer kan du se hvilken kanal de to wifi signaler på 2,4 GHz båndet sender på. På eksempelvis din YouSee router kan du logge ind og vælge en kanal fjernt fra din repeaters kanal (og fjernt fra evt. naboers kanaler). YouSee har et program på hjemmesiden, der måler og ændrer kanal, hvis du ikke selv vil.
inSSIDer fås her
https://www.metageek.com/support/downloads/download-inssider-win.html
Avatar billede INK Ekspert
09. januar 2021 - 16:42 #2
der skal selvfølgelig stå repeater (stavekontrol 😱)
Avatar billede PascalG Praktikant
11. januar 2021 - 21:25 #3
Tusind tak for det hurtige løsningsforslag.
Jeg har forsøgt at skifte kanalen via Yousee routeren, og det viser sig at repeateren følger kanalen fra routeren. Dvs. skifter jeg kanal ved den ene, følger den anden med.
Avatar billede INK Ekspert
12. januar 2021 - 12:23 #4
Så kan jeg kun foreslå check af placering af din repeater. Den skal placeres ca midt mellem din router og hovedforbruger(ne). Husk signalet skal sendes begge veje, til og fra router og til og fra forbrugeren. Styrken af signalet afhænger af afstanden (i anden potens som jeg husker det), så derfor skal de være lige store.