Avatar billede Volvo940 Novice
10. januar 2021 - 19:05 Der er 5 kommentarer

WIN 10 NAS nyt password ved genstart

Hej,

Er ny her, men ser ikke anden udvej end at bede om hjælp.
Har overgivet mig og opgraderet til WIN 10, og nu starter problemerne for alvor.
Har 2 stk Netgear readynas duo, som har spillet perfekt på win7 i alle årene, men efter win10 installation er der mega problemer....
kan godt forbinde til dem, osv. men hver gang jeg genstarter bedes der igen om password, på trods af jeg har ticket gem password, har prøvet den sidste uge alle mulige ting jeg har fundet på nettet af løsninger kan ikke nævne alle de ting jeg har prøvet, men intet af det virker.
har aktiveret SMB 1.0 i Win
Har prøvet at slette og oprette nye credentials i manageren mange gange
når jeg har tastet password ind  kan jeg oprette netværksdrev osv. som virker.
Og dette virker stadig efter sleep, men så kan jeg bare ikke se drevene i netværks placeringer i stifinderen.
Men efter genstart, virker netværks drevene ikke, og der bedes om password når jeg klikker på netværks placeringen.
det er som om win10 glemmer password?? på trods af jeg ticker gem!
har også masse andre win10 problemer, men dette er dog det der optager mig mest pt. jeg kan jo simpelthen ikke bruge win10 hvis det er sådan den fungerer........
ser ud til at andre også har haft disse problemer, jeg er bare ikke i stand til at finde brugbar info til at løse dette .
Håber der er en der kan hjælpe mig, ellers er det nok fortsat win7
Vh
Claus
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2021 - 19:36 #1
Søg i din windows efter Credential Manager - eller på dansk, Styring af legitimationsoplysninger.

I afsnittet "Windows legitimationsoplysninger" kan du indtaste HOSTnavn på din NAS, samt brugernavn og password, så du ikke behøver at angive disse.
Du bør også, afhængig af hvordan du forbinder til din nas, oprette samme registrering med IP-adressen i stedet for hostnavnet.

Virker det ikke, så skal du formentlig angive brugernavnet med hostnavn\IP adresse foran, adskildt af \ - for at fortælle windows, hvilken enhed brugernavnet hører til på - eks:

Internet eller webadresse: 192.168.1.25
Brugernavn: 192.168.1.25\brugernavn
Password: ******
10. januar 2021 - 20:03 #2
kan du se dit SSID i netværk og internetindstillinger wifi administrator kendte netværk
Avatar billede Volvo940 Novice
10. januar 2021 - 20:37 #3
Hej Ole,

Alt det du skriver vil jeg mene er prøvet i mange varianter, lige nu ser det sådan her ud
i windows legitimations oplysninger.

Internet eller webadresse: 192.168.1.50
Brugernavn: 192.168.1.50\claus
Password: ********  (mit password)

Men det fritager mig ikke for at indtaste brugernavn og password første gang jeg klikker på "NAS1" eller "NAS2" netværks iconet. hvis jeg så derefter vækker den fra  sleep er det ikke nødvendigt at indtaste noget, men efter en restart husker den brugernavnet, men beder om password?
Altså samme fejl som altid...

Det du spørger om overgaard forstår jeg ikke, jeg har jo LAN kabel i PCèn så hvad er det med SSID, det eksisterer jo ikke i det tilfælde ? eller?

Vh
10. januar 2021 - 20:53 #4
hov det er forkert spm jeg er komme ind i
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2021 - 21:30 #5
En hurtig søgen bekræfter hvad du selv har været inde på - at SMB1 åbenbart skal være slået til ( eks. https://www.youtube.com/watch?v=iHR6wB_rVws ).

Så er din NAS altså for ældet. SMB1 bør ikke bruges i dag, da det er en ret usikker protokol.
Det kan du selvfølgelig vælge at se gennem fingrene med, hvis du er 100% sikker på at ingen hacker dit netværk, og at hvis det sker, at du så ikke har noget data at miste.

Jeg er ikke sikker på jeg kan komme med gode råd - din NAS er åbenbart så gammel, at der skal tricks til for at få et moderne operativsystem til at kommunikere fejlfrit med den. Selv min 10 år gamle Synology håndterer fint SMB2, så det overrasker mig lidt at Netgear ikke er med her - er den opdateret til nyeste tilgængelige firmware?

Men ellers har jeg desværre ikke nogen bud. Beklager.