Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. januar 2021 - 16:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man se "Blue-Ray" på computeren ?

Jeg har, aldrig set Blue-Ray film ....
*
Er de, meget bedre, end DvD ?
*
Har ikke en Blue-Ray-Afspiller.
*
Eller nogen Blue-Ray film.
*
Bortset fra en film, som jeg købte til min kone, Ingrid, i går.
* E Jane Austen film.
*
Kan naturligvis ikke spille filmen.
*
Jeg tænkte om vore børn kan spille Blue-Ray ?
*
Ved jeg ikke ....
*
Men kan man se det på sin PC ?
*
Jeg synes jeg så på Windows Media Player.
Noget med "Blue-Ray" -
Virker bare ikke hos mig ...
*
Kan man gøre noget ?
*
Avatar billede eurositi Ekspert
13. januar 2021 - 16:19 #1
Blu-ray filmudgivelser har typisk en billed-pixelopløsning på 1920x1080 pixels (såkaldt "2K"). En DVD har til sammenligning kun 720x576 pixels.

Ydermere har visse Blu-ray udgivelser også en højere billedfrekvens (antal billeder pr. sekund). En DVD har 25, mens en Blu-ray kan have det dobbelte.

Endelig kan en Blu-ray også have lydspor i endnu nyere lydformater end en DVD, som er begrænset til almindelig Dolby 5.1 surround eller DTS, som har nogle år på bagen.

Alt dette giver selvfølgelig kun for alvor mening, hvis man har udstyr, som kan vise det. Men de fleste har efterhånden en 2K-skærm stående, som kan vise 50 eller 60 billeder pr. sekund. Der er nok færre, som har 7.1 eller Dolby Atmos/Vision lydudstyr.

Men du kan ikke afspille en Blu-Ray, hvis ikke selve drevet, du lægger skiven i, kan læse Blu-ray skiver - uanset om Windows medieafspilleren eller anden software til at afspille kan vise filmen.

Mit gæt er, at dit drev er et almindeligt optisk DVD/CD-drev.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. januar 2021 - 16:58 #2
Tak, eurositi ....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2021 - 17:20 #3
Og som tilføjelse - man kan købe et BlueRay drev for ikke alt for meget, og sætte i sin stationære PC (udskifte et eksisterende DVD-drev): https://www.computersalg.dk/i/1709752/asus-bc-12d2ht-disk-drev-dvd-rw-r

En bærbar PC er mere besværlig - her skal drevet enten passe, eller ovenstående skal sættes i et eksternt kabinet.
Avatar billede kurtba Ekspert
13. januar 2021 - 21:45 #4
Har du en bærbar pc kan du bl.a. bruge denne
https://www.computersalg.dk/i/1959617/verbatim-slimline-disk-drev-bdxl?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Hvis du vil koble direkte til tv i stedet for, kunne det bl.a. være sådan en her
https://www.elgiganten.dk/product/tv-billede/blu-ray-og-dvd-afspiller/BDPS1700B/sony-blu-ray-afspiller-bdp-s1700b-sort
Men der findes en masse andre muligheder.
Men der er en kæmpe kvalitetsforskel på bluray og alm. dvd
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
13. januar 2021 - 22:51 #5
Tak ...
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
14. januar 2021 - 19:13 #6
TAK FOR info