Avatar billede Rasmus Vestergaard Juniormester
20. januar 2021 - 11:42 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Opdeling af kolonne i Excel - på baggrund af formatering?

Kære alle

Jeg har et irriterende problem med nogle data, jeg trækker fra en internetkilde.

Jeg får data ud som er svære at arbejde videre med, fordi de kommer i en slags "pivotvisning" (uden jeg kan ændre visningen), hvor datavariable står i samme kolonne. (månedsopdelte data står så i de følgende kolonner) Altså som eksempel for kolonne 1:

Firma 1
  Salg
    Kunde 1
      Vare 1
      Vare 2
    Kunde 2
      Vare 1
  Ordrer
    Kunde 1
      Vare 1
Firma 2
  Salg
    Kunde 3
      Vare 1
      Vare 2
    Kunde 2
      Vare 4

Eksemplet har jeg fremstillet med mellemrum, men i praksis er der kun indrykning og farver til forskel (hvis jeg fx vælger "transformer data" forsvinder indrykning).

Jeg vil gerne have, at "Firma", "Salg/Ordrer" og "Kunde" er i hver deres variable/kolonner.

Er der nogen der har nogle forslag til, hvad jeg kan gøre?

På forhånd mange tak .

Mvh Rasmus
Avatar billede mikh Juniormester
20. januar 2021 - 11:53 #1
Man kan lave søg og ertstat på grundlag af cellens baggrundsfarve under "knappen" format i søg og erstat.

Måske kan du bruhe det som udgangspunkt
Avatar billede mikh Juniormester
20. januar 2021 - 12:03 #2
Avatar billede Rasmus Vestergaard Juniormester
20. januar 2021 - 12:37 #3
Tak for svar. Jeg prøver at læse op på det og ser om jeg kan fixe det...
Mvh Rasmus
Avatar billede igoogle Forsker
20. januar 2021 - 12:48 #4
Avatar billede Rasmus Vestergaard Juniormester
20. januar 2021 - 14:36 #5
Tusind tak for svar!

igoogle hjalp mig videre,
og jeg fandt også denne tilsvarende:
https://professor-excel.com/how-to-return-the-indentation-of-a-cell-in-excel/