Avatar billede bbkdk Seniormester
21. januar 2021 - 09:15 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Afspilning på trådløs højttaler

Jeg vil indledningsvist udtrykke et håb om, at mit spørgsmål er oprettet i den korrekte kategori.

Vi har en B&O trådløs højttaler model M5.

Vi bruger den nu udelukkende kun til af afspille musik via Spotify, som vi styrer fra enten vores smartphones, eller fra vores bærbare pc. Den er tilsluttet via vores trådløse WI-FI netværk.

Men vi vil gerne anvende højttaleren til andet, f.eks. hører vi en del radio, bl.a. P1, via den bærbare pc's indbyggede højttaler.

Så spørgsmålet er egentligt: Er det muligt at anvende M5'eren som en i princippet helt almindelig højttaler, hvor der både kan høres radio, og i øvrigt alt andet, der kan tages ned over pc'en? Jeg kan forestille mig, at det i så fald skal ske via Bluetooths.

Og hvorfor kan al lyd fra Pc'en (og fra vores smartsphones) ikke sendes ikke sendes via WI-FI netværket, til højttaleren? Det gælder åbenbart kun for de af B&O udvalgte leverandører af f.eks. musik.

Er der nogle steder, hvor der kan læses mere om den helt grundlæggede forståelse af netværk m.v. i en almindelig husholdning?
Avatar billede falster Ekspert
21. januar 2021 - 09:23 #1
Uden at kende M5. Der er lidt her:

https://support.google.com/chromecastbuiltin/answer/6279384?hl=da

Da der står om M5 Medieindholdskilde - Chromecast, bør det kunne lade sig gøre at sende TuneIn (=radio, bl.a. DR) gennem højtaleren.
Avatar billede INK Ekspert
21. januar 2021 - 09:31 #2
Så vidt jeg kan se i specifikationen, har højttaleren både AirPlay og Chromecast.
Fra DR appen "DR Lyd" kan du derfor streame radioprogrammer og podcasts direkte til enheden.
Enheden skulle også have Bluetooth, så det burde også være muligt.

Prøv at downloade DR appen til din telefon. Vær sikker på, at både højttaleren og din telefon er på samme wifi netværk. Se om du så ikke kan streame.
Avatar billede ebea Ekspert
21. januar 2021 - 10:00 #3
Som der nævnes kort i #1, så har højttaleren Tunein, hvor du kan hente alverdens radioprogrammer, direkte til din højttaler. Alene danske stationer, er der vel omkring 10+ der kan afspilles direkte.

Omkring det med dit WiFi, så kræver det, at der er både en sender af musikken, som sender det ud som WiFi signal, og en modtager. Og at du kan have lyd på PC'en, er ikke det samme som at du automatisk har det som et WiFi signal. Du kan i dit tilfælde, bruge M5's indbyggede Chromecast, til at modtage det du f.eks. sender fra din PC, via WiFi.
Avatar billede bbkdk Seniormester
21. januar 2021 - 15:59 #4
Mange tak til jer alle. Jeg vil nu demonstrere min totale uvidende om, hvorledes selve systemet virker (selvom jeg er superbruger på Access, Excel og Word).

Jeg har fået DR til at køre via Bluetooth. Men jeg har lige nogle yderligere spørgsmål
.
Når jeg kører Spotify trådløs via WI-FI inden for hjemmets fire vægge, er det min opfattelse, at telefonen (eller pc'en) udelukkende bruges som fjernbetjening, dvs. at telefonen ikke tappes for strøm, og at der ikke bruges data fra vores udbyder af telefontjenesten (youSee). Det er i stedet vores internetudbyder, der leverer musikken og her er der fri data..

Men når det er via Bluetooth er det vel sådan, at musikken hentes ned via udbyder af telefontjenesten, og at den her anvender af det antal GB, der er omfattet af aftalen (og at telefonen bruger strøm, medens der hentes lyd ned).

Og hvad er forskellen mellem de andre systemer, f.eks. Chromecast og AirPlay og Bluetooth. Hvis højttaleren har indbygget Chromecast, hvorledes får man det så tilsluttet? Og er det overhovedet en ide, hvis Bluetooth virker?

Og er der forskel på at steame til højttaleren og at anvende Bluetooth, er det ikke to sider af samme sag?
Avatar billede ebea Ekspert
21. januar 2021 - 16:47 #5
#4 - Man kan ikke være superbruger til alting ;-)

Omkring det med Spotify, har du ret i, at din telefon kun virker som en fjernbetjening, og at bindingen til Spotify går direkte gennem den enhed der laver WiFi forbindelsen (din B&O M5). Spotify Connect virker faktisk fuldstændig som Bluetooth, og Google Chromecast.

Bluetooth virker ved at danne en forbindelse med en enhed, og din telefon, og det er igennem denne forbindelse at du får hentet data (musik, eller hvad det nu måtte være). En Bluetooth forbindelse, vil dog forbruge en del af din telefons batteri, da den hele tiden skal holde forbindelsen aktiv.

At streame og anvende Bluetooth, er ikke at sammenligne. Streaming, er at betragte som noget der hentes fra internettet, da det enten er noget som man henter ned (Audio/Video), eller det kan være live streaming fra en begivenhed, eller ganske enkelt en TV udsendelse, eller andet.
Og til dette, bruger du ikke en Bluetooth forbindelse, men din direkte WiFi forbindelse gennem din telefon, PC, eller anden opkoblet mulighed.

Chromecast virker ved, at danne en forbindelse med selve Chromecast enheden, og din telefon, PC eller iPad måske. Du kan så, når du har etableret denne forbindelse, sende det som du modtager på disse enheder, direkte til Chromecast enheden, som så vil levere signalet, hvor Chromecast enheden er installeret (f.eks. din B&O M5).

Ved ikke om det hjælper dig lidt på vej, med begreberne kan være lidt forvirrende ;-)
Avatar billede INK Ekspert
21. januar 2021 - 18:17 #6
#4 Det er vigtigt, at du kobler din telefon på wifi. Så er forbruget over din internetudbyder og ikke over mobildata.
Avatar billede bbkdk Seniormester
21. januar 2021 - 18:19 #7
Mange tak til jer alle, dog specielt til ebea.
Det har virkeligt hjulpet mig til at forstå mulighederne (og begrænsningerne) i de forskellige systemer.
Avatar billede ebea Ekspert
21. januar 2021 - 19:09 #8
#7 - Som en lille tilføjelse til alt det som er skrevet om opkoblinger/tilslutninger, er der faktisk også Google Home Assistant, som giver endnu flere muligheder, når det kommer til at lytte til musik, samt hente musik.
Google Nest (Googles nye Brand), har selv ganske udmærkede højttalere, men har samtidig muligheden for at koble sig til ganske mange enheder, for at lave musik i hjemmet, blot ved at bruge stemmen, og snakke til Assistenten.

Jeg bruger selv systemet, for at "genbruge" ældre Beosound anlæg, som jeg tilkobler sammen med Chromecast Audio, og sender ud på B&O højttalere. Og igennem assistenten, kan du også bede om at få afspillet alverdens radio stationer, gennem iTunes, eller Youtube, Spotify o.s.v.
Avatar billede bbkdk Seniormester
22. januar 2021 - 07:24 #9
Endnu engang tak - også til ink - jeg havde ikke lige set din sidste tilføjelse, og det ville ellers have været mit næste spørgsmål.

Og denne tråd er vist en understregning af den gamle tese om, at viden avler ønske om mere viden.

Vores telefoner og højttaleren er på samme netværk. Så vidt jeg har forstået betyder det, at nedtagning af data så sker via internetudbyderen, dvs. at der ikke bruges at telefonens data uanset hvorledes koblingen til højttaleren så er (bluetooth eller Chromecast m.v.) Det er så telefonen, der sender dataene frem til højttaleren.

Lige lidt om det med at steame jf. kommentar #2 - betyder steaming, at f.eks. telefonen udelukkende bruges som betjening, men at højttaleren eller fjernsynet får signalet via netværket? Og hvor kan jeg se, hvilke enheder, der er koblet på netværket.

Og så lyder det rigtigt spændende at kunne få specielt Spotify til at spille gennem et ældre B&O anlæg. Vi har et Beosystem 7000 med receiver og cd-spiller (og en Micro Seiki pladespiller). Højttalerne er Dali gulvhøjttalere der er kabelforbundne til receiveren. Alle M5'erens kvaliteter ufortalte, lyder det store system bare bedre.

Ebea, skal jeg forstå din kommentar i #8 således, at det måske er muligt at få systemerne koblet sammen?
Avatar billede ebea Ekspert
22. januar 2021 - 09:51 #10
Omkring dit spørgsmål med telefon og højttaler på samme netværk. Jeg ved ikke hvordan du har opsat din M5, om det er ved hjælp af App'en, som du så har opsat M5 på WiFi netværket med, eller du blot benytter Bluetooth forbindelsen.
Men som WiFi opkoblet, benyttes forbindelsen til Spotify, Deezer og andre muligheder, direkte fra WiFi, udenom din telefon.

Streamingfunktionen, er en nedtagning af data, fra en kilde på nettet. Og afhængig hvad du streamer til, kan det enten være gennem telefon, eller anden forbundet enhed, eller direkte til et TV. Datamængden, er den mængde data du henter gennem nettet, og vil kun "belaste" den datamængde som du har igennem en udbyder, hvis du betaler for en aftalt datamængde (f.eks. mobilt internet). Har du en kablet internet forbindelse, med fri datamængde, er der ingen afregning, den vej rundt, og du kan streame alt det du vil.
Så hvis du i spørgsmålet tænker at du bruger af din aftalte telefon datamængde, så er det ikke tilfældet, medmindre at du har slået mobil data forbindelsen til.

Omkring det med at få lyd igennem et ældre B&O anlæg, kræver det egentlig kun "adgangen" til Google Assistent systemet, og så Google Home App'en, fra enten Apple IOS, eller Google Play.

Og den nemmeste og billigste opstart derefter, er egentlig blot at købe en lille Google Home mini enhed.
Link her:    https://www.elgiganten.dk/product/smart-home/stemmestyrring-og-medieafspillere/54862/google-nest-mini-2-generation-chalk

Dernæst skal du bruge en Google Chromecast Audio til forbindelse med B&O anlægget. Chromecast Audio er desværre udgået af Google Home universet, men kan stadig købes. Dog er der gået inflation i priserne (oprindelig 399,- kr.), men de kan findes gennem Den Blå Avis, eller enkelte forhandlere.

Og som tilkobling mellem Chromecast Audio og Beocenter's AUX indgang, benyttes et lille special kabel, som her:
https://www.av-connection.dk/?PGr=6260

Og så er det blot at gå ind i Google Home App'en, og starte opsætningen, ved at tilføje ny enhed (Google Mini). Når det er gjort, kan du så opsætte Chromecast Audio enheden i App'en. Og så burde du egentlig også kunne finde din B&O M5 højttaler, gennem Google Home App'en, da den jo har indbygget Chromecast (du skal aktivere Chromecast i din B&O App på telefonen).
Giv dine enheder nogle nemme navne, da det vil gøre det nemmere når du fortæller assistenten kommandoer, at huske disse.

Nu burde du så være i stand til, at bede Google assistenten om at afspille enten en radiokanal, eller Spotify, eller andre tjenester du kan opkoble til, på den enhed du fortæller assistenten at afspille på. Kan være gennem dit Beocenter anlæg, hvorved lyden sendes ud til dine højttalere forbundet til Beocenter anlægget, eller på M5 højttaleren.
BEMÆRK:  Når du så vil aflytte musik, skal du huske at dit B&O anlæg skal være tændt, og AUX indgangen være aktiv (tændt). Chromecast enheden kan ikke automatisk tænde dit B&O anlæg.

Kræver lidt tilvænning at fortælle de rigtige kommandoer til Google assistenten, men øvelse gør mester.
Avatar billede INK Ekspert
22. januar 2021 - 09:52 #11
En Chromecast Audio kan tilkobles et ældre B&O anlæg. Man skal lige finde de kabler/adaptorer, der forbinder mini-jack til DIN stik, men det findes nemt på nettet.

Chromecast sælges desværre ikke længere som ny, men du kan sikkert finde den brugt eksempelvis i Den Blå Avis. Har set priser på ca 600 kr.

Vi spiller meget musik fra YouSee Musik via Chromecast over et ældre B&O anlæg.
Avatar billede bbkdk Seniormester
22. januar 2021 - 11:24 #12
Så har jeg vist ikke flere spørgsmål.

Rigtig mange tak for hjælpen, der virkelig har hjulpet mig med en nødvendig grundlæggende viden, og som har givet mig lyst til at udforske yderligere muligheder.