21. januar 2021 - 11:41 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Videooptagelser på dvd krystalliserer.

Jeg har siden ca. år 2000 optaget mange digitale videofilm og selv overspillet på dvd. Som regel redigering med Win. Moviemaker med efterfølgende brænding. Var ikke helt opmærksom på "fil-formater", så mine dvd'er er WMV, AVI, VOB og MP4 (de nyeste).
Mit problem med de gamle er, at de efter nogle minutter fryser / krystalliserer billedet på TV-skærmen. Jeg slukker dvd-afspilleren og kan fortsætte filmen.., men problemet gentager sig, og vil efter et par nød-slukninger ikke fortsætte filmen...
Jeg vil være glad for en afklaring af problemet, uanset om man kan rette op på det. På forhånd tak. Vh. John A.C.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2021 - 12:01 #1
Er det gamle fysiske dvd'ere, evt. af lav kvalitet, kan det være selve skiven der forfalder. Det gør de af åre, selv kvalitets dvd'ere.
Så man må enten forny dem på en ny skive, eller gemme Master på en harddisk.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. januar 2021 - 12:24 #2
Jeg vil kraftigt opfordre dig til hurtigst muligt at få taget nogle backups af alle DVD'erne på en harddisk. hjemmebrændte DVD-skiver er - uanset om de hedder +, -, platin, guld eller sølv - særdeles sårbare.

Kopiér alt, hvad der kan læses, over på en harddisk i navngivne undermapper.

De DVD'er, som er brændt som rigtige video-DVD'er (dvs. dem som indeholder VOB-filer i en VIDEO_TS-mappe) kan du evt. samle i én videofil med programmet MakeMKV: https://www.makemkv.com/
- Dét gør det lidt mere håndtérbart. Du starter bare programmet og lægger en af DVD'erne i drevet. Herefter scanner den disken. Den vil evt. sætte læsehastigheden ned, hvis der er problemer ifm. læsningen/overførslen.
Hvis overførslen lykkes, laver programmet en MKV-videofil på din PC, som du bare kan omdøbe til noget sigende og flytte til en undermappe lige som de ovennævnte.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2021 - 12:42 #3
Jeg har haft problemer med bl.a. at der opstod pixelering (krystallisering) på DVD´er. DVD´erne var optaget på Sony maskiner, men jeg har også haft en Pioneer. Det var ikke under optagelsen problemerne opstod, men ved afspilningen. Jeg havde købt nogle CD/DVD etiketter, og satte disse på diskene. Som tiden gik opstod problemerne. Jeg er meget sikker på at dette var etiketterne der var synderen, da jeg har en mistanke om at der kom en for ubalance under afspilningen - det var ofte efter omkring én times afspilning problemet opstod
Jeg gik derfor over til at købe printbare DVD´er og CD´er, og der var problemet så at sige ikke længere til stede.
Jeg købte gennem DBA er brugt DVD-afspiller af det ukendte mærke "Kennex" for 150 kr. Denne var så galt også kodefri. Den /kan/kunne spille DVD´er, der ikke kan spilles på de maskiner af kendte mærker. Så mange gange kan det være selve maskinen der er for følsom over for fejl, der er i hvert fald min erfaring.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. januar 2021 - 14:17 #4
Lige en opfølgning på min forrige kommentar (#2):

Filerne, som du samler på harddisken, kan du efterfølgende brænde over på nye DVD'er f.eks. ved hjælp af programmet CDBurnerXP (https://cdburnerxp.se/help/Data/create-video-dvd)

Trods navnet kan det sagtens brænde DVD'er. Linket hér peger mod vejledningen til at brænde en VIdeo-DVD. Hvis du ikke har brug for startmenuer på DVD'en, kan du springe direkte til sidste afsnit på siden.

Men behold for alt i verden videofilerne på harddisken - eller flyt dem til en ekstern harddisk, hvis der er for lidt plads på computeren. Det vil give en ekstra sikkerhed for hurtigt at kunne genskabe en ødelagt film.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. januar 2021 - 14:19 #5
Cd' eller dvd bliver varmere under afspilningen  og vil udvide sig. Bruger man label der klistret på fikserer det pladen på oversiden. Og når pladen så skal udvide  sig buer den og afspilning fejler.  Har selv prøvet det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. januar 2021 - 14:41 #6
Der er bare det ved dat at jeg stadig har nogle få dvd´er forsynet med etiket. Disse kan godt afspilles på min Kennex afspille til 150 kr. men ikke på min Sony eller min Panasonic, så det kan jo tænkes, at der er noget om at maskinerne af de mere kendte mærker er mere følsomme over for fejl. Man skulle jo ellers tro at det var modsat.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
21. januar 2021 - 22:17 #7
Som #2 skriver tag backup hurtigst muligt. Hvis det giver problemer så prøv på andre dvd drev (andre pc´er ). Der kan ofte være forskel på hvad de kan læse.
22. januar 2021 - 15:40 #8
Tak for gode råd. Rart at se at andre også "uforskyldt" bøvler med dig. film..