Avatar billede Peter Guru
21. januar 2021 - 21:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

WiFi 6

Er WiFi 6 det samme som ipV6?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2021 - 21:31 #2
..Forklaret med menneskeord - IP V6 er en udviddelse af IP v4. IP V4 er de IP adresser vi bruger - så som 192.168.0.251 - 4 talpar, der hver kan gå fra 0-255. Regner du ud hvor mange kombinationer der er, er det et pænt højt tal. Men ikke så højt i forhold til det antal enheder, der skal have en adresse. Derfor er det godt man kan lave sit eget mindre netværk og koble på et større net.
Alligevel er vi allerede nu ved at "løbe tør" for dedikerede IP adresser til enheder, der er koblet på nettet.
IP V6 er en udvidelse af V4, konstrueret så der er RIGTIG mange muligheder. Men det kræver at udstyret i begge ender understøtter IP V6, og selv om rigtig meget udstyr i dag gør, er det ikke rigtig slået igennem til den almindelige bruger - eller virksomhed for den sags skyld.

WiFi6 er et populært navn for 6. generation af WiFi standarder. Det mere præcise navn er 802.11ax. Af forgængere var der bl.a.  802.11n, 802.11ac, 802.11g m.fl.
Standarden beskriver hvilke protokoller udstyret overholder.

En kort dansk oversigt kan læses på https://comtek.dk/wifi-standarder/ - men der er en hel del mere i det, hvilket den engelske artikel jeg linkede til tidligere tydeligt viser :-)
Avatar billede Peter Guru
21. januar 2021 - 21:58 #3
Tak for svar.

Jeg har hørt både her og der at det var ved at være slut med ipv4 adresse - bl.a. hos dkHostmaster. Da jeg gik på Teknisk Skole var ipv4 jo et uendeligt spænd, men tiden går og så dukkede wifi6 op. Så er det lige før man forvirres.