Avatar billede Johann P Praktikant
22. januar 2021 - 10:02 Der er 1 kommentar

Lagringsproblem.

Ca 100 billeder gemt i mappe på skrivebord.
Efter åbning efter ca. 3 mdr. konstateres at 3 af billederne er delt omkring midten med en vandret streg, og den ene halvdel er "ensfarvet".
! billede er ligeledes delt på midten og øverste og nederste halvdel er for skudt for hinanden.
Foto apparat: Canon spejreflex/SD kort
PC: Lenovo Thinkcentre SSD
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2021 - 11:20 #1
Det skyldes formentligt en fejl i SD-kortet. Det kan også skyldes en fejl på harddisken/SSD'en, men SD-kortet er den mest sandsynlige skurk. Jeg ville kassere det kort. Problemet opstår, hvis oplysningerne i filen om placeringen af alle pixler er korrupte.

Forøvrigt er det en god ide altid at formatere kortet i kameraet og udelukkende i kameraet, før hver session. Det betyder så selvfølgelig, at hver gang, du har taget en række billeder, skal du overføre dem til computeren og derefter formatere SD-kortet.