Avatar billede Holger Praktikant
24. januar 2021 - 09:16 Der er 2 kommentarer

Lav hastighed på Google Nest Wifi

Hej.
Jeg har netop fået fiber fra Yousee med en hastighed på 1000 / 500.  Kablet er hastigheden som forventet. Jeg har slukket Wifi på routeren fra Yousee (knap på forsiden) og sat en Google Nest Router og et Google Nest point op i stedet.
Når jeg tester hastigheden i Google home appen for jeg hastigheder på ca. 950/ 450. Men når jeg laver en hastighedstest på PC, tablet eller telefon ( 1-2 m fra Google Nest Router) ligger hastigheden på ca. 150 / 200. Er der nogen der har et bud på hvad det skyldes?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2021 - 10:05 #1
Dine enheder skal jo kunne modtage den høje hastighed. Er de bare 2-3 år gamle, har de sandsynligvis kun standarden 802.1n, der teoretisk kunne komme op på 600Mbps, men i praksis (Afhængig af udgaven, antennen m.m.) ligger noget lavere.

https://comtek.dk/wifi-standarder/

Vær også opmærksom på at jo længere ud i kæden du kommer, vil hastigheden være meget lavere. Har du 3 mesh led, vil hastigheden yderst ude næppe komme over 50Mbps
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. januar 2021 - 10:08 #2
Der smuttede et tal - 802.11n :-)

Husk også at det er kun topmodeller der sælges med de nyeste trådløse standarder. Billigere modeller bruger ældre, billigere chipsets.