Avatar billede bme Juniormester
25. januar 2021 - 17:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SMS + opkald omkring DBA

Hej, jeg har fået en SMS (på engelsk) i dag fra en person der ville ha'
min adresse fordi vi havde kommunikeret på DBA.
Jeg har ikke været eller har noget til salg på DBA, så det undrede
mig og jeg slettede SMS'en.
Så blev jeg ringet op for 10 minutter siden omkring samme sag,
jeg tog ikke telefonen, der var en besked i min telefonsvarer, at
personen (talte engelsk).
Min mand ringede op, fra skjult nummer, og fortalte vi ikke havde
noget på DBA, han var meget glad for, at vi ringede tilbage;-)
Jeg synes jeg har læst noget om, at ens telefonnummer kan blive
misbrugt,og jeg synes  det virker lidt mystisk også fordi jeg ikke har skjult nummer, så han kunne bare ha' slået nummeret op.
Er der nogle der har oplevet noget lignende?,
Jeg synes det er ret utrygt.
Nummeret han ringe/SMS'ede fra er 20347087 og er skjult.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2021 - 17:45 #1
hvis man ikke har noget til salg, så kan man lige så godt svine opringeren til, og true med politi og sagsanlæg.
sms kan komme fra andre numre end det, der vises, så det er ikke sikkert at tro på.
Avatar billede bme Juniormester
25. januar 2021 - 18:01 #2
Ha, ha Claes, det kunne jeg selvfølgelig godt men jeg mener, at ha' læst et sted at, hvis jeg svarer på sådan en SMS eller opkald kan mit nummer "stjæles" og bruges til andre ting uden mit vidende.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2021 - 18:15 #3
Man skal aldrig svare på sms, som ikke giver mening. Tillykke, du har vundet 10000 euro - nej næppe - slet, og glem...
Avatar billede bme Juniormester
25. januar 2021 - 18:47 #4
Hej Claes

Tak for rådet, humor er en god ting.-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2021 - 12:52 #5
#3 Jeg modtog forleden dag en sms fra "Post Nord" hvori der stod "tilbageholdt betaling" Men jeg vidste med bestemthed, at jeg ikke havde bestilt noget. Der var et link jeg skulle klikke på, for at komme videre, men denne sms blev bare slettet. Der kommer med mellemrum sådanne sms´er, men der er kun én vej: lodret arkivering!
Godtroenhed kan blive dyr, men desværre er der altid naive sjæle der hopper i med begge ben.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. januar 2021 - 20:50 #6
Tilføjelse De steder jeg handler på nettet, trækker først beløbet ved afsendelse, og jeg handler ALTID MED BETAKLINGSKORT (Visa/Dankort). Jeg har aldrig hørt om at Post Nord tilbageholder betalingen. Den går gennem NETS, og vedrører ikke Post Nord. Når der er tale om, at det er Post Nord der leverer pakken, kan man følge pakken vha. Track & Trace, og der er ikke et eller andet mærkeligt link, man skal aktivere. Yderligere er mailadressen også den helt forkerte; der står nogle gange ".com" ".it" eller andet. Der står aldrig ".dk", og allerede der skal alarmklokkerne ringe, og advarselslysene blinke som et helt lysshow".
Avatar billede bme Juniormester
27. januar 2021 - 22:30 #7
Hej Erik HG (flot /sød kat)
Det har ikke noget med PostNord at gøre.
Jeg skal bare ikke ringes op omkring noget vedr. DBA, som jeg intet har at gøre med, det er det der foruroliger mig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2021 - 10:09 #8
Nej det ved jeg godt. Men fup og svindel findes i alle afskygninger, både via telefonopkald, falske sms´er og på nettet. Svindlerne gør alt for at snyde og bedrage, men sund fornuft blandt de potentielle ofre, kan være med til at holde disse platuglers succes nede.
PS. Katten hedder Emil🐱