Avatar billede nemlig Professor
27. januar 2021 - 17:04 Der er 5 kommentarer

Anbefalinger til mailscript – html og plaintekst

Hejsa.
Jeg har et bookingsystem, som sender nogle html-mails.
Jeg benytter PHPmailer() og definerer i mailen både en html-del og en plaintekst-del.
Jeg oplever, at mailene fanges af forskellige spamfiltre, og jeg har undersøgt årsagen til dette. Og det peger i retning af, at der er for stor forskel mellem html-delen og plaintekst-delen.
Og det er korrekt, at der er stor forskel, idet jeg blot i plaintekst-delen skriver ”At denne mail skal læses i en mailklient, der kan vise html…..”
Hvordan gør I?
Skal jeg bare udelade plaintekst-delen?
Findes der et script, som stripper html-delen og gør det til en læsevenlig plaintekst?
Tak om nogen vil bidrage med forslag til løsninger.
Avatar billede acore Ekspert
27. januar 2021 - 17:41 #1
Min - dog ret begrænsede - erfaring er, at det er bedst ikke et bruge plaintekst, og at det er vigtigt at sætte

$mail->XMailer = "En eller anden tekst";

Men det er stadig en udfordring.
Avatar billede nemlig Professor
27. januar 2021 - 18:56 #2
#1 Tak for input.
Jeg har helt fjernet plainteksten og nu scorer mailen 9/10 hos www.mail-tester.com (mod tidligere 8,3/10).
Men den fanges stadig i spamfilteret.

Jeg er ikke med på det du skriver med $mail-> XMailer.........

Jeg kan se i headeren, at PHPmailer() bl.a. har tilføjet dette:
X-Mailer: PHPMailer 6.2.0 (https://github.com/PHPMailer/PHPMailer)
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
Avatar billede acore Ekspert
27. januar 2021 - 22:00 #3
Det, du viser, er standarden, hvis du ikke ændrer det. Det, jeg viser, er en linie i PHP, der ændrer den. Hvordan den præcis skal se ud, kommer an på din kode. Giver det mening?
Avatar billede nemlig Professor
28. januar 2021 - 08:33 #4
Jeg forstår det sådan, at hvis jeg sætter den parameter, så vil det ikke længere være PHPmailer()'s standard, der sendes med.
Jeg er med på, hvor i programmet, jeg skal skrive parameteren.

Men jeg er ikke med på:
1. Hvilken værdi jeg skal angive
2. Hvorfor PHPmailer()'s standard ikke er god nok

Mailen scorer også 9/10 hos www.mail-tester.com og der skrives ikke noget om headeren.
Derimod koster det 1 point, at der mangler DKIM. Konkret står der
Your message is not signed with DKIM

Webhotellet (Wannafind) hvorfra mailscriptet køres, siger at det ikke burde have betydning.
Jeg har efterfølgende fået svar fra et webhotel (one.com), hvis spamfilter fanger mailene. De har nemlig fået headeren til analyse og svarer nu, at det er fordi afsenderdomænet er et .online domæne, hvor deres erfaringer er, at mange spammail sendes fra.
Det lyder i mine øre helt vildt, at man spærrer for alt, der kommer fra .online domæner.
Nøjagtig samme mailscript har jeg liggende på et .dk domæne (også hos Wannafind) og her kommer mailen korrekt frem.
Avatar billede acore Ekspert
28. januar 2021 - 10:09 #5
Jeg har haft gode erfaringer med bare at sætte en værdi, der beskriver den app, der har genereret mailen. Men du kan jo prøve med forskellige værdier på mail-tester.com. Du kan også checke headeren på andre mails for inspiration.

Når den virker bedre med en anden værdi, kan det være baseret på logikken "Når en mail er sendt med PHPMailer, og de ikke har sat XMailer, så er det nok ikke seriøst og sikkert spam". Men som sagt ved jeg det ikke. Jeg kan sagtens følge din frustration og at du har svært ved at se logikken - jeg havde det ligeså, men slap heldigvis for at dykke mere ned i det (og jeg brugte ikke mail-tester.com - virker smart).