Avatar billede Uvanga Ekspert
30. januar 2021 - 17:32 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Libreoffice kræver Java JRE. Findes der alternativ da Java er kompromiteret.

Jeg har i mange år anvendt LibreOffice. Afvikling af database delen kræver Java JRE, men jeg er blevet informeret om at Java er kompromiteret.
Citat "Java er Hackernes yndlingsværktøj" Findes der et alternativ til Java.
NemId / Borger.dk / Netbank er jo også holdt med at kræve Java for afvikling af deres applikation, så noget må der være om snakken.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2021 - 17:59 #1
ALT er hackernes yndlingsMÅL. Et værktøj er vel noget man bruger.. - ikke noget man angriber. Så "Java er hackernes yndlingsværktøj" lyder noget bagvendt... - Så hvor du har citatet fra, citerer de forkert.

Det er rigtigt at JAVA har været udskældt for at have mange huller, der kan angribes af hackere. Af samme årsag opdaterer Oracle JAVA løbende. Og min vurdering er, at har man nyeste version af JAVA, er der næppe nogen sikkerhedsrisiko.

Banker m.m. bruger fortsat JAVA - men de er gået over til JAVA-Script, der afvikles på de servere, der skal tilgås, så du ikke længere selv behøver at have JAVA installeret. Og det var nok her problemet var - folk var for langsomme til at opdatere JAVA, og dermed større mål for angreb. Ikke de steder der gør brug af JAVA.

Der findes masser af alternativer til JAVA - men det er jo ikke noget du bestemmer - det gør udviklerne af LibreOffice, så det er hos dem du skal henvende dig, hvis du vil have noget lavet om... - som slutbruger kan har du kun 3 valgt - brug ukritisk produktet, brug kritisk produktet (Sørg selv for at opdatere JAVA), eller lad være med at bruge produktet.

Endelig - nu ved jeg ikke i hvilken forbindelse JAVA bruges i LibreOffice - men kører det rent lokalt på din PC, er det uendelig usandsynligt at du skulle være kompromitteret, selv med en gammel JAVA udgivelse. Det er kun når JAVA står i forbindelse med internettet at du skal være bekymret.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. januar 2021 - 18:30 #2
ad #1
Tak for hurtig respons.
Jeg anvender udelukkende LibreOffice på min PC, så risikoen ved Java er måske så teoretisk at det ikke er noget at tænke på... Jeg vil nu alligevel prøve at spørge LibreOffice om de kan anbefale et alternativ.
Jeg har et opdateringsprogram der udfører en kørsel hver dag. Så jeg skulle være dækket ind med opdateringer.
Men hvor er min Java i grunden blevet af? Jeg mener ikke selv at have afinstalleret programmet 🤷‍♂️