Avatar billede Jens Hjermitslev Praktikant
31. januar 2021 - 16:42 Der er 6 kommentarer

Flet over flere sider som hæfte

Skal lave et hæfte med medlemmer over flere sider i A5. Løsning på hvordan jeg med fx 4 poster (2 stk A4 ark) på hver side får den til at springe fra nr 8 på side 2 til 25 på side 7 så når hæftet er samlet kører numre fortløbende - og samtidig kan laves igen og igen som listen ændre sig.

Jens
Avatar billede Keld M Praktikant
31. januar 2021 - 18:22 #1
Hej Jens
Der metode jeg bruger er:
Gem hele teksten som en PDF fil. Mange programmer kan gemme som PDF f.eks. MS Word og der findes også gratis alternativer.
Når teksten skal udskrives indlæses det i gratis versionen af Acrobat Reader DC.
Vælg Filer > Udskriv. Under tilpasning... vælges 'Hæfte', kontroller udskrift i feltet til højre. Normalt er der ingen grund til at ændre noget. Klik på udskriv.
Hvis du laver teksten i A4 størrelse skal du bruge en større skriftstørrelse, da siderne bliver "krympet"
Med venlig hilsen Keld
>>>Må din computer være med dig<<<
Avatar billede Jens Hjermitslev Praktikant
31. januar 2021 - 20:04 #2
Det har jeg lige prøvet, dog uden at finde "Hæfte" men er ikke sikker på det er løsningen - jeg skal have 2x8 poster på hver A5 side, som skal printes og foldes og ligges sammen. Så derfor kommer side 3 jo på en anden side senere, for at få medlemsnummer fortløbende.

Jens
Avatar billede Keld M Praktikant
31. januar 2021 - 21:12 #3
Du finder valgmuligheden 'Hæfte' på udskriftsiden:
Lidt over midten, under punktet 'Tilpasning af sidestørrelse og sidehåndtering' ses fire kasser, den til højre hedder 'Hæfte'. Klik på den
Den version jeg bruger hedder 'Adobe Acrobat Reader DC -Dansk (20.013.20074)
Programmet virker på den måde at den tager siderne og ligger dem ind i rækkefølge som i et hæfte, f.eks. på det første ark vises sidste side og forside ved siden af hinanden og på den anden side vises side 2 og næstsidste side og når alle sider er skrevet ud skal siderne blot foldes på midten
Programmet bruges udelukkende til at lave et hæfte af ark foldet på midten og det sker automatisk i sideorden
I din tekstbehandling skal du sørge for at siderne ligger i den rækkefølge du skal bruge dem f.eks. i medlemsnummer orden
Hvordan siderne er opbygget, bestemmer du selv. Hvis du har brug for en ekstra kolonne kan du indsætte en i Word eller du kan også indsætte tekstbokse så du får de 2x8
Håber du finder er løsning, dette er bare min måde at gøre det på
Med venlig hilsen Keld
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 00:22 #4
Prøv at åbne Word >Filer > Ny  -  skriv brochurer i søgefeltet.

Her får du en masse skabeloner til fremstilling af brochurer (hæfter)

Her vælger du en skabelon, som du synes passer til formålet. De indsatte tekster kan du rette, ved bare at klikke i teksten og skrive din egen tekst.

Vælg papirretning - liggende.
Ved udskrivning vil den i dit eksempel udskrive første og sidste side på samme ark og side.

Når du vil udskrive, afhænger måden lidt af om din printer kan printe dobbeltsiddet.
Såfremt den kan det, skal du sætte printeren op til at printe på begge sider, sikre at indstilling på papir er liggende, vælge spejlede marginer og 2 sider per ark.

Hvis ikke jeg har glemt noget af det jeg har brugt for lang tid siden, så burde det give det resultat du ønsker.
Avatar billede Erik K Ekspert
01. februar 2021 - 00:27 #5
Kom lige i tanke om en ikke uvæsentlig ting:

Når du sætter printer op til at printe på begge sider, skal du lige huske også at vælge "skift sider om den korte side"
01. februar 2021 - 09:53 #6
Hej Jens
Jeg kan se at svarene mest handler om at printe ud - ville du også flette nogle oplysninger ind i dokumentet???

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen

PS hvis du vil genbruge dit dokument finder du <print som hæfte> i Word på Fanen Layout

Se også her: https://www.youtube.com/watch?v=P6JPD7RKwXQ&list=PLDsI8ZcLhMObCnNOKo0bUhPqrIdS0IB21&index=1