Avatar billede Temco Professor
01. februar 2021 - 02:06 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Lampe virker pludselig ikke

Jeg har denne lampe.
https://ilva.dk/lamper/gulvlamper/copenhagen/mat-hvid-glasskaerm/p-1018074-5637418606/
Købte den fra ny for kun 5 år siden.

Den ville pludselig ikke lyse. Dvs. i starten virkede den en gang imellem (nogle af gangene blev lyset svagere). Nu er den helt død. Pæren er ny.

Nogen der har forstand på det som kan fortælle mig hvad det kan skyldes?
Avatar billede Temco Professor
01. februar 2021 - 02:10 #1
Pæren er ny!
Ikke den samme, som da problemet opstod.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2021 - 07:09 #2
Hvis du har skiftet til lavenergi pære er der mange fatninger hvor de ikke kan skrues helt i bund!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. februar 2021 - 08:26 #3
Har ingen erfaring med G9 sokler og pærer,
https://www.lampebutikken.no/led/168864/g9-led-lysp%C3%A6re-2w-2-pk-g9-180-lumen-2800-kelvin-ikke-dimmbar
men de fleste lampers svaghed er en slidt afbryderkontakt.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. februar 2021 - 10:23 #4
HVIS lampen "er født med" en alm. halogen G9 pære, og der nu er sat en LED G9 pære i, så KUNNE det måske være årsagen ????

En LED har oftest et meget mindre forbrug end en halogen.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. februar 2021 - 13:38 #5
Ups: Havde ikke set specifikationerne.
Avatar billede Temco Professor
01. februar 2021 - 15:27 #6
Der sidder en G9 230v/50hz 70mA 9w i den. Det er den pære jeg har købt hver gang der skulle en ny i.

Er ikke i stand til at skille afbryderkontakten ad. Den er af plastik. Der er ingen skruer. Kan ikke finde ud af om den er støbt eller om jeg bare ikke kan finde ud af at åbne den. Lykkedes er det ikke.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. februar 2021 - 15:38 #7
Billederne er ikke specielt gode med hensyn til kontakten - på det ene ser det dog ud som den er indskudt på ledningen - evt en kontakt der kan betjenes med en fod. I så fald ville jeg prøve at udskifte den eller fjerne den.
Avatar billede Temco Professor
01. februar 2021 - 15:51 #8
Ja den er til at betjene med fod.

Kontakten er rimelig gennemsigtig. Så vidt jeg kan se når jeg kigge ind gennem bunden, sidder ledningerne hvor de skal. Så skal det være selve trykke mekanismen. Ved ikke hvor sandsynligt det er.
Avatar billede Temco Professor
01. februar 2021 - 15:52 #9
Må vist indstille mig på at skulle købe en ny lampe.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. februar 2021 - 17:17 #10
Denne kan skilles ad:
https://www.jemogfix.dk/gulvkontakt-hvid/7110/9011930/
Husk at trække stikket ud, før du klipper ledningen :-)
Avatar billede Temco Professor
02. februar 2021 - 02:30 #11
Ok, prøver jeg. Ærgerlige penge hvis det viser sig ikke at løse det. Men med tanke på hvad jeg spare hvis det gør, er det selvfølgelig værd at forsøge.
Avatar billede Temco Professor
02. februar 2021 - 02:35 #12
Pokkers. Bestilte i går en musemåtte. Har lige opdaget de også sælger gulvkontakter - endda den samme - så kunne have sparet en gang porto. :(
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. februar 2021 - 07:08 #13
Jeg tror ikke, at pengene er spildt. Det er den mest almindelige fejl på alle lamper.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 12:04 #14
Har i dag modtaget min afbryder. Men kan ikke finde ud af hvordan man gør med ledningerne. Der er jo to "tråde" i sådan en ledning. Hvordan sætter man dem i?

https://i.postimg.cc/G24NgKXR/10210.jpg
https://i.postimg.cc/brHRm2f8/10211.jpg
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 12:30 #15
Det er lort fra A til Z!
Den kan man jo ikke skifte! Den ene af de to tråde er ikke klippet. Den ligger udenom i den plastikholder der ses på billede 2. Det kan jeg jo ikke. Uanset jeg så ikke havde klippet ledningen.

Virkelig frustrerende!!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2021 - 13:37 #16
Klip begge ledere og forbind som her:
http://finnrasmus.dk/afbryder.jpg
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 13:41 #17
Der er ikke noget ledningsindtag for enden af plast dimsen.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 13:44 #18
De skal se ud som her på den gamle. Det kan jeg ikke lave.
https://i.postimg.cc/fyztYMmq/23902.jpg
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2021 - 14:05 #19
Det ser ud til at ind- og udgang sidder på samme side af afbryderen:
http://finnrasmus.dk/afbryder2.jpg
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 14:10 #20
Jeg kan ikke sætte dem i på andre måder end som vist på den gamle. Det er ikke muligt at få ledninger ind i den firkantede plastik kontakt i midten. Det ser rigtig nok ud som om der er til ledninger, men det er der kontakten holdes fast.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 14:13 #21
Der er ikke noget der kan bevæges eller skrues. Heller ikke i bunden. Det to huller er kun til at holde kontakten.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2021 - 14:35 #22
Der skal nødvendigvis være både ind- og udgang på en afbryder.
Måske har andre brugere af Eksperten et bud på, hvordan tingene skilles ad.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 14:46 #23
Jeg har ikke forstand på det. Men kan se hvordan det er lavet på den gamle. Og det kan jeg ikke efterligne. Så meget er sikkert.

Det lykkedes mig næppe at løse dette.
Fatter ikke hvorfor det er lavet som det er, i stedet for bare to ind i hver side lige som på en gennemgangsafbryder. Men det må der jo være en grund til.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2021 - 15:01 #24
Andre små gennemgangsafbrydere afbryder også kun den ene leder, den anden er konstant forbundet.
Denne her er åbenbart ikke særligt brugervenlig.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. februar 2021 - 16:53 #25
Prøv at tage kontakten ud, så kommer der 2 skruer tilsyne.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 20:54 #26
Det kan jeg ikke. Har forsøgt så meget jeg tør. Tror altså ikke den kan tages af. Ser heller ikke sådan ud når man kommer tæt på.

Skrev til butikken. Som har skrevet til leverandøren og bedt om en monterings vejledning. Den har han lovet jeg får i morgen.

Vil helst ikke mosle mere med den nu. Ender bare med at ødelægge noget.
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 20:56 #27
24: Ok. Nej det kan ikke påstås.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. februar 2021 - 21:16 #28
Avatar billede Temco Professor
10. februar 2021 - 21:32 #29
Ja det har jeg set. Men ved virkelig ikke hvordan jeg skal komme til dem. Kan ikke rokke den. Plastik dimsen går jo ind i "skruen". Og den anden ende af dimsen er en del af kanten. Gav det mening?

Skal de bruges til noget ved jeg heller ikke hvordan. Venter på vejledningen. Går nok. Har andre lamper. :)
Avatar billede store-morten Ekspert
10. februar 2021 - 21:34 #30
Ja, de skal bruges til spænde ledningen fast.
Avatar billede Temco Professor
11. februar 2021 - 16:51 #31
#16. Du havde ret.

Men der er 100 % umuligt at finde ud af for almindelige mennesker! Når jeg har sat den røde ind, kan jeg ikke spænde skruen så meget at den ikke stadig rager for langt ud, til den ikke er i vejen når jeg igen skal sætte kontakten på plads (er ikke isolering i hullet).

Har prøvet og prøvet og prøvet... det kan ikke lade sig gøre.

Opgiver.
Avatar billede Temco Professor
11. februar 2021 - 17:05 #32
Min dag er ødelagt.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. februar 2021 - 18:56 #33
Så drop kontakten, monter en stikprop (hanstik) på ledningen.  Hvis den er for kort eller du vil have en kontakt ved lampen, så køb en forlængerledning med flere udtag + afbryder.
Avatar billede Temco Professor
11. februar 2021 - 23:50 #35
Ja, ledningen fra lampen til hvor den er klippet (hvor afbryderen var) er så kort, at jeg vil være nødt til at bruge en forlængerledning. Problemet med det er at jeg ikke har mulighed for at gemme stikdåsen. Det vil visuelt ikke fungere hvor den står.

#31 Har siden brugt yderligere omkring 1½ time i forsøg på at få den i. Sågar UDEN ledninger. Ikke engang det er lykkedes. Forstår det bare ikke.

Når jeg ikke kan montere afbryderen og heller ikke gemme en stikdåse, foretrækker jeg at smide lortet ud og købe en ny.
Avatar billede Temco Professor
11. februar 2021 - 23:51 #36
Godt jeg ikke blev elektriker. Var endt med underskud.
Avatar billede Temco Professor
14. februar 2021 - 02:29 #37
Har fået teste lampen med #33. Kunne have sparet mig alt besværet og udgiften. Den dur ikke.