Avatar billede Temco Professor
02. februar 2021 - 19:53 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Filsøgning på pc

Hvordan laver man en søgning efter _alle_ videoer der befinder sig på en computer?
Avatar billede Temco Professor
02. februar 2021 - 20:01 #1
Og lyd. Som to separate søgninger.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 20:01 #2
Klik på luppen nederst til venstre og skriv videoer.

Du bør så få vist mapper med videoer.
Avatar billede Temco Professor
02. februar 2021 - 20:21 #3
Ja den viser mappen Video (C:\Users\navn). Det er ikke nok. Jeg har brug for søge efter video filer på hele computeren, uanset hvor de måtte befinde sig.
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 20:32 #4
Hvis du kender formatet, kan du skrive filendelsen f. eks. mp4

Men hvor mange man får vist, har jeg ingen erfaring med.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2021 - 20:36 #5
Åben Denne pc og skriv Videoer
https://ibb.co/RpCFFqG
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 21:19 #6
Hej poko1
den løsning viser også kun mapper, der hedder noget med video :-)

Den finder ikke de videoer jeg har liggende i en mappe, der ikke har video med i navnet.

Det er vel ikke muligt, at søge noget man ikke kan definere helt klart.
Jeg kan ikke se, hvordan systemet skulle kunne finde noget uden man kender filnavn eller i det mindste filendelse.

Jeg venter spændt på at du har en løsning - det har du jo ofte
Avatar billede eurositi Ekspert
02. februar 2021 - 21:20 #7
#5: Nix. Hvis du bare skriver "videoer" i søgefeltet, finder den kun filer, hvori ordet "videoer" indgår i filnavnet.

Du skal ganske rigtigt starte med at vælge Denne Computer. Herefter klikker du på fanen Søg og vælger Type > Videoer.

Dette fremsøger alle filtyper, som Windows (10) kender som videofiltyper. Jeg har bemærket, at den i hvert fald finder følgende videofiltyper:
mkv, webm, mp4, m4v, mov, wmv, flv, mpg, avi.

Men derudover medtager den (desværre) også lydfiler og undertekstfiler i søgeresultatet... Og det burde den jo ikke.
Jeg ved ikke, om type-filtrene er konfigurérbare. I så fald er det nok noget, som skal rettes i Registreringsdatabasen (regedit). Men hvor ved jeg ikke.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. februar 2021 - 21:29 #8
Her skrev jeg mp4 men som skrevet får så er der jo mange forskellige Video formater
https://ibb.co/rmhx6Pd
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 21:35 #9
#7
jeg har ikke en fane, der hedder søg, når jeg åbner denne pc.

Kan det evt. skyldes forskel i Pro og Home udgaven af win10?
Avatar billede Erik K Ekspert
02. februar 2021 - 21:43 #10
#8 poko1
ja, det var det jeg også skrev i mit svar #4

Det kræver jo at man enten kender typen af video eller at man gennemgår dem enkeltvis - det tager noget tid med alle de typer, der findes :-)
Avatar billede f-arn Guru
03. februar 2021 - 08:04 #11
Hvis man har søgefanen og i denne skriver  kind:video bør den finde alle filer der matcher de video formater computeren kender 😃
Avatar billede f-arn Guru
03. februar 2021 - 08:08 #12
NB Kind hedder nok noget andet på en Dansk Windows 😉
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2021 - 16:18 #13
Så kom der en Windows 10 Home til reparation!
Og den har også søge fedtet

https://ibb.co/v1TmzHq
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2021 - 22:10 #14
#13
OK, det søgefelt har jeg også, men jeg lod mig forvirre af at #7 kaldte det en fane :-)
Jeg har en anden opfattelse af, hvad en fane er.

#11
Jeg gættede mig til, at kind kunne oversættes til slags - og det virker :-)

Så jeg skrev  slags:videoer  i søgefeltet og så blev alle mine videoer vist, uanset filnavn, filtype og placering - desværre dog ikke med filplacering.....
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2021 - 22:51 #15
Når du højreklikker på videoerne og vælger egenskaber kan du se Filplaceringen!
https://ibb.co/N6byHWT
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2021 - 23:09 #16
Poko
ja, selvfølgelig.....så langt nåede jeg ikke at tænke :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
03. februar 2021 - 23:18 #17
"kind" kan erstattes med "slags".
Skriv blot dette i søgefeltet:  slags:=video

Men min vejledning i #7 var lidt misvisende.

Der ER faktisk en fane med navnet SØG, men den vises kun i Windows, når man allerede har lavet en søgning (se dette skærmbillede: https://i.imgur.com/3LXKenF.png)

Ydermere har jeg bemærket, at fanen ikke vises på min arbejds-PC, som kørere Windows 10 Enterprise. Min Windows 10 Home viser den derimod konsekvent. Meget forvirrende, og jeg kan ikke se, hvilken indstilling, som styrer dette.
Avatar billede Erik K Ekspert
03. februar 2021 - 23:52 #18
#17
At kind hedder slags på dansk har jeg nævnt i #14  :-)

Man behøver ikke indsætte lighedstegn i søgning - det er nok at skrive slags:video

I min Home version fremkommer der også en fane efter første søgning, men inden da er der kun et søgefelt.....
Avatar billede Temco Professor
04. februar 2021 - 21:53 #19
Tak.
Har ikke styr på hvordan jeg skal lukke her. Nogen der har et bedre overblik?
Avatar billede Erik K Ekspert
05. februar 2021 - 12:47 #20
Du klikker bare på "marker som løsning" i det svar, der havde løsningen
Avatar billede Temco Professor
20. februar 2021 - 04:04 #21
Lavet en fejl.
Har markeret 17 som løsning i stedet for 7 (samme bruger).