Avatar billede DKentoy Novice
03. februar 2021 - 10:58 Der er 4 kommentarer

Converter 2.5" SATA > mSATA RAID Vs Lagringskontrol

Hej.

Jeg har brug for lidt råd. Jeg har fået installeret en OpenMediaVault og skal have tilsluttet nogle harddiske. Jeg har en røvfuld af mSata 256 Gb diske liggende. Jeg står og er lidt i tvivl hvad jeg skal vælge herfra imellem https://www.compumail.dk/en/p/delock-converter-2-5-sata-22-pin-msata-raid-styreenhed-til-lagring-raid-988518264 og https://www.compumail.dk/en/p/delock-lagringskontrol-990065079

At købe 1 af den første, tænker jeg ville svare til det samme at købe 2 af sidst nævnte, da jeg alligevel ville benytte RAID0, men på den anden side så er sidst nævnte billigere, selv hvis jeg køber 2 af dem.
Er der noget jeg har overset?
I den sidste ende skal det koblet på en usb3 hub, men hvilken kan give strøm nok til alle?

Venligst
DKentoy
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 14:13 #1
Hvis det skal ende i USB skal der til den første tilføjes en SATA til USB konverter.

Er det en hub med særskilt strømforsyning tror jeg alle giver strøm nok.

Hvor mange mSATA drev vil du have på ?
Avatar billede DKentoy Novice
03. februar 2021 - 14:19 #2
Det har du ret i. Det vil så være det næste jeg skal tænke på. Grunden til at jeg tænkte på den første var at jeg kunne så tilføje dem til denne:
https://www.csv-direct.de/artinfo.php?artnr=A3280140&KATEGORIE=328
Det vil være en HUB med særskilt strømforsyning.
Lige nu har jeg 11 stykker mSata af 256 gb.
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2021 - 15:00 #3
Det er en interessant enhed du linker til  - den er beregnet til indbygning - men vil du bruge den som løs boks ?.
Hvis den indbygges vil jeg nok overveje et udvidelses kort med ekstra sata stik fremfor en USB hub der nok vil blive flaskehalsen.
raid0 som i kortet med 2 msata syntes jeg er ok - men at lægge raid0 over de seks drev boksen giver lyder lidt risikabelt - dør et drev (ud af 12 )  mistes alt.
SATA løsningen giver også mulighed for hardware raid - er ikke klar over hvor belastende software raid er med nutiden hardware.
Avatar billede DKentoy Novice
03. februar 2021 - 15:29 #4
Nej, i den vil jeg tilføje 6 stks https://www.compumail.dk/en/p/delock-converter-2-5-sata-22-pin-msata-raid-styreenhed-til-lagring-raid-988518264 som er sat i RAID0. Den vil blive koblet på min RPI hvor jeg har installeret OMV. Via OMV vil jeg køre RAID5. Hvis uheldet skulle være ude at een af mine 256 mSata fucker up, ja, så er det bare 1 disk på 512 Gb der er smuttet eller i hvertfald 1 af dem på 256 Gb. Jeg tænker så bare at kunne skifte den ud med en anden, så vil mit RAID5 kunne genopbygge det.