Avatar billede Har brug for hjælp Praktikant
04. februar 2021 - 12:25 Der er 3 kommentarer

sandsynlighed med terninger

Er helt lost i hvad chancen for at få to forskellige "øjental" på to sekssidet terninger
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. februar 2021 - 12:43 #1
Du kan med fordel vende den om: hvad er sandsynligheden for at få 2 ens.  Der er 6x6=36 muligheder i alt. Af dem er 6 af dem med samme øjental.  Så 30 der er forskellige.
Avatar billede INK Ekspert
04. februar 2021 - 12:43 #2
Du skal nok tænke lidt omvendt. Hvis spørgsmålet var sandsynligheden for at få 2 ens, så ville du tænke på 1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 5-5 og 6-6. Ialt 6 tilfælde. Antallet af mulige udfald af 2 terninger er 6*6 = 36. Hvad er så sandsynligheden for at slå 2 ens? Og hvad er sandsynligheden for 2 forskellige? Summen skal jo være 1 eller 100%, så tænk lidt videre....
Avatar billede MGP Praktikant
08. marts 2021 - 14:02 #3
OK, så har en til de kloge hoveder :)
Jeg har hjemmesiden www.bingoplader.dk og skal lave en artikel omkring forskellige sandsynligheder herunder chancen for at ramme det helt perfekte spil. Bankopladen består som bekendt af 3 x 5 numre, og jeg skal altså bruge sandsynligheden for, at spiller råber BANKO efter kun 15 numre er råbt op. Der er 90 tal i posen, når spillet starter.

Er der mon en venlig sjæl, der kan give mig svaret, for jeg kan skisme ikke selv regne den ud.