Avatar billede Webkonsulenten Praktikant
04. februar 2021 - 17:19 Der er 6 kommentarer

Hjælp til ændring af link i webtilgængelig PDF i Adobe Acrobat Pro

Jeg har en webtilgængelig PDF fil med en række links der ligger på billeder.

Jeg kan sagtens oprette nye links, men så ryger webtilgængeligheden og jeg har ikke original filen.

Mit spørgsmål går på om man på en eller anden måde nemt kan ændre linkene og bibeholde webtilgængeligheden?

Hvis ikke hvordan gør jeg det lettest og bedst?

Jeg har ikke kunne finde svaret på Adobes hjemmeside.
Avatar billede falster Ekspert
04. februar 2021 - 21:05 #1
Umiddelbart er der så mange muligheder med Acrobat Pro, at du nok må give flere oplysninger - f.eks:

Acobat Pro version

PDF fil med en række links der ligger på billeder: Hvad vil det sige?

Jeg kan sagtens oprette nye links: Hvordan gør du det?

men så ryger webtilgængeligheden: Hvad vil det sige?

Med et pdf-dokument uden webhyperlinks, men med URL-adresser indskrevet i dokumentet, kan anvendes "Værktøjer" - "Dokumentbehandling" - "Opret links fra URL-adresser".

Er det disse oprettede webhyperlinks, der ikke kan bevares - eller "ryger webtilgængeligheden"?
Avatar billede falster Ekspert
04. februar 2021 - 21:20 #2
Tilføjer lige:

Hvis det dokument, jeg omtaler ovenfor Med et pdf-dokument uden webhyperlinks...osv, gemmes med Acrobat, hvor i "Indstillinger" - "Dokument" - "Gem indstillinger" - "Gem som optimeret til hurtig webvisning" er markeret, bliver både webhyperlinks og dokumentegenskaben "Hurtig webvisning" bevaret.
Avatar billede Webkonsulenten Praktikant
05. februar 2021 - 08:27 #3
Undskyld jeg ikke lige fik mig ordentlig formuleret, det er den første webtilgængelige PDF jeg skal ændre i.

Dokumentet
PDF filen består af en masse tekst og i dette dokument er der indsat nogle billeder i cirkler (cirkel med et billede af et uddrag af en video eksempelvis) på disse billeder er der lagt nogle hyperlinks, som går til forskellige websites. Det er disse links jeg skal have opdateret.

Det er lavet sådan, at der er en cirkel med billedet (links er lagt på billedet), en pil og en kort beskrivende tekst ved siden af. Teksten kan jeg se er taget op med <P> og er placeret i læserækkefølgende. På billederne vises der er billedikon, men når jeg kigger i ALT- Tags er der ikke lagt det på billederne,  da disse elementer ikke vises, så må det være oprettet på en anden måde.

I rækkefølgen, hvor jeg kan se hvad der er på siderne bliver teksterne også kun vist, så der kan jeg ikke lige få hjælp til hvordan det er oprettet.
Den webtilgængelige fil er udarbejdet af et professionelt bureau, og er også fuldt ud webtilgængelig indtil jeg redigere i links. :-)

Ændring af links
Det har jeg gjort ved at vælge rediger PDF under værktøjer, og så har jeg klikket nede i filen (på rammen rundt om billedet), og valgt Link i menuen og derefter
Tilføj/rediger web og dokumentslinks, derefter har jeg tegnet en markering rundt om billedet og valgt Åbn en webside klikket næste indtastet URL'en og klikket ok.

Links virker godt nok, men det der sker er som jeg kan se det bare at jeg tilføjer et nyt links, og jeg står med elementer der ikke er webtilgængelige, og jeg kunne så godt vælge af definere dem som billeder og sætte alt tekst på, men er bange for det ødelægger dokumentets opsætning, da det ikke er sådan det oprindelig er sat op.

Det jeg egentlig efterspørger er, om der findes et sted i Adobe Acrobat Pro, hvor man kan se de links der er lagt på, og redigere i dem?

Jeg er som det tydeligvis også fremgår total nybegynder inden for webtilgængelig i forbindelse med redigering i eksisterende webtilgængelige PDF filer.
Avatar billede falster Ekspert
05. februar 2021 - 10:26 #4
kan se de links der er lagt på: "Værktøjer" - "Dokumentbehandling" - "Web Capture" - "Vis webhyperlinks...".

og redigere i dem: "Værktøjer" - "Indholdsredigering" - "Tilføj eller rediger link".

Ved redigering vælges handlinger og "Åbn et webhyperlink".
Avatar billede falster Ekspert
05. februar 2021 - 10:35 #5
Ovenfor er prøvet med Acrobat XI Pro.

Hvis ovenstående gøres for et hyperlink med en anden tekst (på siden) redigeres den med almindelig "Indholdsredigering" - "Rediger tekst & billeder", for at få pdf'en til at se rigtig ud (vist URL = dertil, hvor den fører).

Nå dokumentet er gemt er det (stadig) til "Hurtig webvisning" og alle webhyperlinks er som de skal være.

Men dette er med et "kendt" dokument. Måske skal du have oplysninger fra de oprindelige skabere af "dit" dokument.

Held og lykke!
Avatar billede Webkonsulenten Praktikant
05. februar 2021 - 13:57 #6
Mange tak fore svarene, det må jeg lige se om jeg kan få til at virke.

Kan umiddelbart ikke lige finde det under værktøjer, men har også en anden version Adobe Arobat DC. Skal lige have tjekket ordentlig efter og prøvet mig lidt frem igen.

God weekend