Avatar billede lurup Ekspert
05. februar 2021 - 21:32 Der er 2 kommentarer

Afspille mp4 fil fra google eller nas

Jeg har nogle film liggende på min nas og google drev ( de samme)

Hvordan kan jeg nemmeste afspille dem på min pc eller mac uden at skulle downloade filen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. februar 2021 - 22:07 #1
Det er egentlig et spørgsmål om ord... - rent teknisk kan det ikke lade sig gøre.

For at se en fil, må du nødvendigvis afspille den. Og implicit i at afspille den, ligger at du må hente den, altså downloade den.

Men - du behøver selvfølgelig ikke først at hente den, og derefter afspille den. Hvis du kan tilgå din NAS med en almindelig windows stifinder, kan du bare dobbeltklikke på filen og afspille den i MediaPlayer, VLC player, eller hvad du ellers har installeret. Så henter du den ikke først, men "streamer" den direkte. Afhængig hvilken NAS ud har, kan du muligvis få et program specifikt til at afspille medier herfra.

Google Drive er lidt mere speciel, fordi du skal over internettet - så her må du finde et program der kan knytte sig til Google Drive. Det er jeg lige ved at tro VLC player kan, men jeg ved ikke hvordan.
Avatar billede eurositi Ekspert
05. februar 2021 - 23:44 #2
Google Drive er ikke bygget til videostreaming. Hvis du vil afspille film derfra lige så smidigt, som du kan fra en lokal NAS, skal du installere Google Drive Sync. Dette vil oprette en synkroniseringsmappe på din PC (som bruger lige så meget plads, som videomappen fylder på Google Drive).

Hvis du selv logger ind på dit Google Drive og afspiller nogle videoer, vil du også bemærke, at mindre videoer (vistnok under 2 gb) fungerer nogenlunde (bortset fra, at du f.eks. mangler understøttlese af avancerede lydformater og undertekster, som jo typisk benyttes i spillefilm). Større filer er du tvunget til at downloade.

Der findes diverse browserudvidelser, som hævder at kunne afspille videoer direkte fra Google Drive uden at downloade dem, men teknisk set kan de kun gøre dette, hvis de downloader videoen midlertidigt til din PC. Ellers vil de teknisk set fungere på samme begrænsede måde, som når du selv afspiller direkte fra Google Drive.