Avatar billede Str1kez Seniormester
07. februar 2021 - 17:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Din PC er ikke startet korrekt

Hej Computerworld,

Jeg er den "heldige" ejer af en HP Pavilion stationær.
Da jeg tidligere idag brugte den, frøs skærme pludseligt. Jeg kunne godt tabbe rundt i mine forskellige vinduer (ved hjælp af ALT + Tab), men kunne ikke gøre noget i nogen af dem. Jeg laver derefter et force shutdown, og starter PC'en igen. Jeg bliver mødt af: "Vi diagnosticere PC'en" og derefter en automatisk reperation. Når den engang er færdig, får jeg at vide at PC'en ikke er startet korrekt. Jeg har derefter mulighed for at genstarte (Hjælper ikke, starter bare dette loop om igen), eller jeg kan gå i advancerede indstillinger.
Her kan jeg nulstille, Forstætte til Windows Recovery Enviorment, boote fra en USB enhed, bruge andet operativsystem eller slukke min PC.
Jeg kan hverken nulstille, da jeg bare får en at vide at der opstod en fejl.
Fejlfinding begynder på disk reperation, men den fejler også.
Jeg har ikke prøvet at boote fra en USB enhed med windows på, da jeg ikke er indehaver af sådan en. Jeg har hermed heller ikke andre operativsystemer på min PC.
Garantien er på PC'en er selvfølgelig lige udløbet, for omkring 7 dage siden...

Hvad kunne være gået galt?
Mit bedste bud er at min HDD er stået af, men kan det være andet?
På forhånd tak :)

Vh. Marcus Bonde
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 17:56 #1
Hej Marcus. Har du en anden pc du kan hente et installtionsmedie fra?
Tror ikke du kommer videre uden.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 18:00 #2
I recovery enviroment kan du komme i en kommendo prompt. Du kunne her prøve at køre en sfc /scannow hvis det er, samt en chkdsk.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. februar 2021 - 18:13 #3
Jeg har en bærbar hvorfra jeg ville kunne downloade et installationsmedie fra.
Hvordan får jeg downloadet sådan et, og smækket der ind på min stationær?

Hvordan kører jeg ellers sfc /scannow eller en chkdsk?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 18:25 #4
Du kan hente det her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Du downloader værktøjet til din bærbar og kører det.
Du vælger at hente installationsmedie til anden pc.
Din usb skal være på minimum 8 GB
Der er en vejledning på siden nederst.

I gendannelses værktøj skal du i fejlsøgning under de avancerede indstillinger. Her bør du kunne vælge kommandoprompt. Her kan du indskrive de to kommandoer for at prøve den vej. Ved dog ikke om der er en mulighed den vej. Du mangler måske systemfiler som der er korrupte i din pc nu.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. februar 2021 - 19:02 #5
Jeg er lige igang med at downloade windows til en usb stick, og samtidig kører jeg lige dine kommandoer igennem kommandopromt. Når jeg kører den der hedder; "sfc/scannow" får jeg tilbagemeldingen "Windows Resource Protection could not perform the requested operation".
Når jeg kører den der hedder "chkdsk" får jeg en meget lang tilbagemelding.
Jeg forstår ikke selv hvad de betyder. Jeg har taget et billede af den nu, er det mulighed for at uploade det her inde?
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. februar 2021 - 19:04 #6
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 19:34 #7
Når du ikke kan køre sfc /scannow så er der en grundlæggende fejl og det vil derfor kræve et installations medie for at komme videre.
Avatar billede Str1kez Seniormester
07. februar 2021 - 19:41 #8
Okay, mange tak :)
Jeg kører et installationsmedie igennem, når det engang er færdig med at downloade.
Jeg opdatere lige, når jeg engang er færdig med det.
Avatar billede Str1kez Seniormester
08. februar 2021 - 11:50 #9
Så fik jeg tid til at fikse den.
Den bootede fint op fra min usb, og er nu ved at nulstille for at få renset mine discs.
Mange tak for hjælpen!
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2021 - 13:08 #10
Velbekomme :-)