07. februar 2021 - 18:00 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

kloning af ssd til større ssd i en bærbar

jeg har forsøgt at klone min nuværende sata ssd  til en ny samsung 970 evo nve ssd,computeren skulle understøtte den, selve kloningen gik fint med aomei men jeg kan se at den klon der kommer over på den nye ssd ikke er samme størrelse på den nye ssd som på den der klones fra der mangler ca 3gb ,ved ikke om det er problemet.
Når jeg sætter den nye ssd i min bærbar kan den ses i bios men computeren vil ikke boote op fra den den står bare og tænker "lige som når windows opdateres med den ring der bare kører rundt" efter lidt tid lukker den ned og prøver igen med det samme resultat,så nu ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre.
Så hvis der er nogle der har et forslag til hvordan jeg kommer videre vil det være super.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 18:30 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2021 - 18:30 #2
Har du valgt 'system clone'? de andre vil ikke virke på en boot-disk, da vitale info om start mangler.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 18:35 #3
Når du har kørt #1 Lukker du PC: og skifter Disken!
Jeg bruger det mange gang 2-3 gange ugentlig
07. februar 2021 - 19:12 #5
System clone er ikke en mulighed i AOMEI standard der skal man have pro udgaven for at kunne bruge den, er der et andet program man kan bruge.
Den jeg har klonet fra er en m2 sata ssd og til en m2 nve ssd
Jeg har den nye ssd i en icybox som holder den kold mens der klones
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 19:20 #6
Har du ikke set billedet?
https://ibb.co/Yf6Vg3v
Avatar billede claes57 Ekspert
07. februar 2021 - 19:21 #7
https://www.macrium.com/reflectfree
der kan du lave et image (=1:1 kopi) til en anden disk, inkl boot-sektor.
Du skal vælge image selected disks... (den øverste i backup-tasks)
Jeg mener, der er en mulighed for at lade den udvide partition undervejs, så den fylder det hele på den nye disk
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 19:38 #8
07. februar 2021 - 20:00 #9
Mit problem er ikke kloningen det går fint problemet er at når jeg sætter ssd med klonen i min bærbar så vil den ikke boote fra den og det er selvom den er synlig i bios som 1 boot option
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 20:03 #10
Hvilket program har du brugt?
Du skal klone hele disken!
07. februar 2021 - 20:21 #11
Jeg har brugt aomei standard og jeg har klonet hele disken og aomei melder at kloningen er ok
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 20:42 #12
Kører du EFI/UEFI
og kører den helt til den melder finish?
Kunne du ikke lave et screenshot?
07. februar 2021 - 20:51 #13
Den Kører helt til den melder finish og det er klonet ligesom det du har beskrevet i dit tidligere indslag https://ibb.co/vJjXJt9 og jeg kører EFI/UEFI men den vil stadig ikke boote fra klonen når den bliver sat i den bærbare
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 20:56 #14
og den har en EFI partition i starten?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2021 - 21:05 #15
Er slet ikke ekspert på EFI/UEFIbios (da jeg ikke har sådan en pc), men læste lige dette på en side

NVMe drives only work with UEFI boot mode, your NVMe SSD will have to be initialized in the GPT partition style if you want to use it to boot your computer.

Hvis dette ikke er tilfældet på din NVMe ssd vil den ikke boote.

Er sikker på at poko1 helt sikkert kan hjælpe dig i mål :-)
07. februar 2021 - 21:16 #16
Ja og den har 4 partioner hvor den 4 og sidste er den del af ssd som ikke er alokeret som jeg vil udvide den med så disken vil være på ca 931 gb og ssd er initialized i GPT partition style
Jeg vil prøve endnu en gang i morgen helt forfra
Avatar billede poko1 Ekspert
07. februar 2021 - 21:18 #17
Når du laver en Klon af en GPT Disk skal det jo være en EFI Partition på disken der kan ikke laves EFI på en MBR Disk
08. februar 2021 - 16:34 #18
Har løst det
Jeg skulle bare bruge Samsung data migration til at overføre alt fra den gamle disk til den nye og nu booter den op og alt ser ud til at virke
Avatar billede 220661 Ekspert
08. februar 2021 - 17:41 #19
#18 Jamen det lå vel også til højrebenet når de har lavet deres eget værktøj til det :-)
Godt du kom i mål :-)