08. februar 2021 - 09:11 Der er 1 løsning

HJÆLP TIL OPSLAGSPROGRAM MAKRO KOMPLISERET

Hej alle sammen

Jeg har lavet et Excel ark som skal give overblik over nogle tankanlæg og bygder i Grønland.

på forsiden har jeg en celle hvor man kan vælge/indtaste navn på et tankanlæg eller en bygd. Der ud over er der 2 makroknapper. Den ene er til at oprette en ny bygd eller tankanlæg og den virker på følgende måde.

når du klikker på "tilføj ny bygd" så opretter den 21 nye linjer i fanen "bygder" hvor den indsætter en skabelon med felter hvor man kan udfylde info om den pågældende bygd. sammen med 4 makro knapper som henholdsvis gemmer/printer/går til yderligere information(der er en skabelon paralelt med skabelonen som også bliver oprettet samtidig og så skroler den egentlig bare til højre) samt en start knap der retunere til forside.

HER ER PROBLEMET!
den anden knap er "gå til bygd"
jeg ønsker at lave en makro som når du har indtastet navn på bygden på forsiden og trykker "gå til bygd" så flytter skærmbilledet sig over til den skabelon for den pågældende bygd.
det er hvad jeg vil lave!

jeg har yderligere en liste fane hvor, når der bliver tilføjet en bygd så kommer den på listen, så jeg kan bruge datavalidering (rulleliste) på startsiden over de bygder der findes. det virker også upåklageligt.

håber i kan hjælpe

vh.
Styrmanden på Grønland
08. februar 2021 - 11:40 #1
her er løsningen

Range("E5").Select

    Emne = ActiveCell

    Sheets("BYGDER").Activate

    Cells.Find(What:=Emne, After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt _
        :=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:= _
        False, SearchFormat:=False).Activate
        ActiveWindow.SmallScroll Down:=8