Avatar billede Lasse N Praktikant
12. februar 2021 - 09:09 Der er 6 kommentarer

Installation af OS X

Jeg har prøvet at få installeret nyt OS X på min ældre Mac computer.

Jeg har prøvet med CMD & R til at prøve at få installeret et gammelt OS X. Det gad den ikke, og der stod “Der er ingen pakker der kan installeres”.

Herefter prøvede jeg ALT CMD & R og så viste den at jeg skulle installere Lion.
Det har jeg nu prøvet, og den går i stå; og så står der: Kan ikke hente de ekstra komponenter, der kræves til installering af Mac OS X.

Hvad kan jeg gøre?
Tak
Avatar billede egonspock Seniormester
12. februar 2021 - 11:45 #1
uh, den er lidt grim den her, hvis du ikke har installationsfilerne på din Mac. Hvis du har, er det nogenlunde nemt.

Problemet er at der - af fjollede sikkerheds-årsager sikkert - er en udløbsdato på det certifikat, der hører med installationsjobbet, så man skal have sat datoen til et tidligere tidspunkt.

Det gør man relativt nemt, men da din Mac vil forsøge at få tiden fra internettet, skal internettet først slås fra - og så kan man ikke downloade mere.

Så startes Terminal-programmet  (det kan man også fra cmd-r, der er det i en af menuerne), og skriver

date 010112212015

og trykker retur, så datoen ændres. Derefter startes installationsprogrammet og det plejer at virke. Men udfordringen er selvfølgelig at man skal have installationsprogrammet downloaded først, da man mister adgang til internettet når man slår det fra.
Avatar billede Lasse N Praktikant
12. februar 2021 - 13:35 #2
Mange tak for svaret!

Jeg har nu prøvet at slå nettet fra og ændre datoen.
Men da jeg åbenbart ikke har instalationsprogrammet downloaded, og der ingen forbindelse er til internettet, så gider den ikke at gennemføre installationen. Eller starte den sådan set.
Kan man hente installationsprogrammet ned?
Avatar billede egonspock Seniormester
12. februar 2021 - 13:56 #3
Hvis du har opgraderet før, kan det være at det ligger til download i Mac App store.
Avatar billede Lasse N Praktikant
12. februar 2021 - 14:44 #4
Men kan jeg godt komme i Mac app store uden styresystem?
13. februar 2021 - 01:21 #5
hej jeg har samme samme problem med en gamle macbook fra 2010 af
jeg downloade os x DMG fra os x el capitan https://isoriver.com/mac-os-x-el-capitan-10-11-iso/
og lavet en Boot Usb også kør det fra usb
13. februar 2021 - 01:27 #6
hvis du har en mac mere kan du lave en usb med terminal eller hvis du har windows pc skal du bruge transmac https://www.techspot.com/downloads/6397-transmac.html