Avatar billede paulnix Mester
12. februar 2021 - 17:31 Der er 11 kommentarer

CMOS batteri .

Hej.
Jeg har en ældre laptop af mærket Toshiba Satellit L 300  hvor CMOS batteriet er færdig og jeg vil godt købe et nyt er der nogen der kan sige mig hvor jeg kan købe et nyt batteri .
Paul.
Avatar billede kurtba Ekspert
12. februar 2021 - 19:40 #1
Det er med stor sandsynlighed et CR2032 batteri, som man kan købe mange steder. Bl.a. sælger de dem hos Harald Nyborg.  Lidl og Aldi har dem også jævnligt på tilbud, men der skal du finde dem blandt deres ugetilbud. De ligger typisk i pakker med andre knapbatterier.
Avatar billede milter Ekspert
12. februar 2021 - 20:24 #2
Hvordan ved du, at CMOS-batteriet er dødt?
Avatar billede Peter Guru
12. februar 2021 - 21:19 #3
Enhver fotoforretning.
Avatar billede fase Professor
12. februar 2021 - 23:11 #4
Føtex har dem i pakninger med to stk.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2021 - 08:12 #5
Der kan være et par indikationer på dødt bios batteri.
1: Ur på pc viser forkert ved opstart af pc selvom man sidste gang rettede det og gemte indstilling.
2: Indstillinger man laver i BIOS gemmes ikke.

Hvis disse to ting ikke er et problem så vil jeg mene batteriet fungerer rigtigt.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
13. februar 2021 - 08:38 #6
Det ser ud til at det ikke er et cr2032 batteri.
Eller der er ihvertfald påmonteret en metalbøjle.

Fandt det på ebay, men der findes måske andre steder hvor det er billigere pga. shipping-udgifter.

https://www.ebay.com/itm/Replacement-CMOS-RTC-Bios-Battery-for-Toshiba-Satellite-L300-L500-C650-L675D-/184402002296
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2021 - 08:53 #7
#6 Ja jeg så en video om hvordan man splitter sådan en ad. Synes heller ikke det lignede et standard cr2032 batteri. I øvrigt ser det ud til der skal skrues en del på denne for at skifte det. Andre Toshiba modeller har det under  en låge i bunden. Så en model have det hvor HDD er monteret. Dette ser ikke ud til er tilfældet med denne pc her desværre.
Avatar billede paulnix Mester
13. februar 2021 - 09:43 #8
Ja som 220661 skriver skal man skille den ad for at skifte batteriet som jeg har haft gjort og det er et batteri som er loddet på , og jeg er sikker på at det ikke er noget værd længere fordi pcen ikke kan holde på tiden længere som du også skriver men det jeg søger er et sted hvor jeg kan købe et nyt og det ville måske nok være fint hvis det var her i landet eller i nærheden .
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2021 - 09:59 #9
https://da.computer-world.pro/toshiba-satellite-l350-p-75277.html
Hvis det originale batteri er på 3 volt kunne man også købe et hvor der er en holder med 2 ledninger og her lodde det på bundkortet. Det behøver ikke være med de bøjler der er på batteriet. Der skal blot være plads til det i maskinen når den samles.
Avatar billede paulnix Mester
07. januar 2023 - 17:27 #10
Tak for hjælpen , jeg prøver at finde et batteri jeg kan bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2023 - 17:34 #11
Helt ærligt altså. Skriver du kun her nu knap et år efter fordi du stiller et nyt spørgsmål??
Det er dårlig stil synes jeg.
Denne tråd burde jo  være afsluttet for længe siden