Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2021 - 16:27 Der er 10 kommentarer

Afinstaller Outlook 2019 - installer i stedet Thunderbird Mail

Jeg har Outlook 2019 på både min stationære og på min bærbare.
Jeg vil som et forsøg installere Thunderbird Mail, men er i tvivl om Outlook skal afinstalleres først. Resten af Office 2019 (Word og Excel) skal forblive installeret på maskinen.
Håber at nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2021 - 16:37 #1
Nej, det behøver den ikke, den kan sagtens Sam eksistere med thunderbird
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2021 - 16:49 #2
Takker for det hurtige svar👍
Det kan godt være, at jeg løber ind i problemer, men så er det godt at man har eksperten😊
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2021 - 21:41 #3
Jeg har nu installeret Thunderbird på min bærbare og installationen gik også nogenlunde gnidningsfrit. Der er dog noget jeg ikke forstå; I Outlook har jeg i feltet yderst til venstre tildelt de forskelige afsenderes hver deres mappe. Ved at klikke på "Indbakke" og efter følgende give den pågældende mappe et navn. Dette ved jeg ikke om er muligt i Thunderbird.
Jeg brugte indtil Live Mail udgik, dette mail-program, men da dette udgik gik jeg over til Outlook 2010 og 2013. I 2019 anskaffede jeg så Office 2019, men jeg savner Live Mail. I live mail kunne de forskellige mails lægges over i en mappe på f.eks. D-drevet. Denne mappe kunne så indeholde alle modtagne mails fra de respektive afsendere. Dette lader sig tilsyneladende ikke gøre i Outlook. Jeg ved i hvert fald ikke hvordan fremgangsmåden er, hvis der overhovedet er en. Jeg er ikke meget inde i dette, som det vist også fremgår af ovenstående.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2021 - 23:13 #4
Det kan fint lade sig gøre i Outlook med en pst fil, og evt regler for at automatisere.
Det bør også kunne lade sig gøre i thundetbird, men jeg ved ikke hvordan.
Avatar billede falster Ekspert
14. februar 2021 - 01:11 #5
Ad Ved at klikke på "Indbakke" og efter følgende give den pågældende mappe et navn. Dette ved jeg ikke om er muligt i Thunderbird.:

Hvis jeg forstår dig ret. Det er næsten på samme måde - højreklik på "Indbakke" - "Ny mappe..."

Ad kunne de forskellige mails lægges over i en mappe på f.eks. D-drevet.:

Igen "hvis osv.". Vælg en eller flere eller alle meddelelser. Op i menuen. "Gem som" - "Fil".

https://www.ionos.com/help/email/other-email-programs/mozilla-thunderbird-exporting-emails/
Avatar billede falster Ekspert
14. februar 2021 - 01:16 #6
Og:

Op i menuen. "Funktioner" - "Meddelelsesfiltre" er vist det der ligner Outlooks regler mest.
Avatar billede falster Ekspert
14. februar 2021 - 01:28 #7
Det ser dog ikke ud til, at man med "Meddelelsesfiltre" kan "gemme som fil". Umiddelbart kan kun "kopieres til" de såkaldt lokale mapper (i Thunderbird).

Der findes mange tilføjelser til Thunderbird.

Denne kan angiveligt klare opgaven ("Save Message as File"). Men jeg har ikke prøvet den:

https://addons.thunderbird.net/en-US/thunderbird/addon/filtaquilla/
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2021 - 08:24 #8
Hvis man installerer Thunderbird på D drevet vil alle arbejdsmapper så ikke ligge der og helt udenom Windows Installationen?
Avatar billede stjans Guru
14. februar 2021 - 09:14 #9
@ #8: Jo - det mener jeg. Prøvede for flere år siden, men kan simpelthen ikke huske det.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. februar 2021 - 10:14 #10
Jeg takker for jeres bidrag - nu er der lidt at arbejde med.
Jeg kommer med en tilbagemelding når jeg har undersøgt de tilsyneladende mange muligheder.