Avatar billede kris75 Mester
13. februar 2021 - 19:49 Der er 3 kommentarer

Windows 10 SSD storagepool lav hastighed

Hej
Jeg har en HP Z840ws med en 2TB Samsung ssd hvor jeg har Windows 10 på. Derudover har jeg 2 x 4TB Samsung ssd´ere som jeg har sat i et storagepool med håb om mere hastighed. Ifølge CrystalDiskMark kører de 2 diske i storagepool kun med 591 MB/s (altså samme hastighed som en ssd). Jeg havde troet at jeg kunne få hastighed op omkring 1000MB/s. Er det ikke muligt i Windows 10 eller har jeg gjort noget forkert? Synes jeg har sat dem op til noget der ligner Raid0. Det skal lige siges at der ligger programmer på diskene som helst ikke må slettes. Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. februar 2021 - 21:24 #1
Jeg går ud fra dine SDD er SATA. Hvis din opsætning 'ligner' RAID0 men ikke er det er det nok JBOD. Det vil sige dine data stripes ikke men den fylder en SSD af gangen og 600 MB/s er max for en SATA3 .

How does JBOD compare to RAID?
JBOD and RAID use different processes to store data.

When functioning as one unit, JBOD uses a process called spanning. When one disk drive in the enclosure reaches its capacity, data is stored on the next drive in the enclosure, and so on throughout the entire unit. Data is not fragmented, duplicated or combined as with RAID.

klip fra https://www.trentonsystems.com/blog/jbod-vs-raid-what-are-the-differences
Avatar billede kris75 Mester
14. februar 2021 - 10:48 #2
Jeps, det er SATA, det glemte jeg at skriver. Tak for info. Er der nogen mulighed i Windows 10  for at for striped dataerne og i den forbindelse få mere hastighed?
Avatar billede kris75 Mester
14. februar 2021 - 10:50 #3
Dvs. det jeg mangler er at vide hvordan jeg evt sætter det op i Windows 10?