Avatar billede fancy Mester
15. februar 2021 - 22:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Automatisk skift af måned

Hej

Jeg sidder og bøvler med et ark som skal løbende skal vise en ulykkesfrekvens, på en graf, dette skal den gøre løbende 365 dage baglæns, så vi kan følge udviklingen, jeg for data leveret fra en ODBC con. hver dag så disse data er altid opdateret, her har jeg datoen på ulykke, men hvordan viser jeg det på en graf, det er ikke alle måneder der er en ulykke i, og jeg skal heller ikke starte med januar, men med den månede vi er i nu, og den skulle jo gerne skifte selv til næste måned?
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. februar 2021 - 10:53 #1
Hej

Jeg har en ide til hvordan det kan laves, men dertil har jeg brug for at vide hvordan din liste ser ud når den er konverteret til en exel-fil.

Upload venligst en fil med så mange data at den dækker en tilstrækkelig periode.

Hvor ofte får du en ny liste??

Indeholder listen kun data for den periode der skal opstilles graf for?? eller skal listen afkortes til den aktuelle period??

m v h mads32
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. februar 2021 - 20:18 #2
Hej fancy

Jeg har afprøvet mine ideer til en løsning af grafik, der automatisk tilpasser sig til dagsdato.

Lad os  se hvad der sker når vi går ind i næste måned.

Der er selvfølgelig flere udfordringer, så som formatet på din liste. Layout på grafikken m m

Jeg hører gerne dine kommentarer til mit udkast

m v h mads32

vedlagt link:

https://www.dropbox.com/s/0zvxnfidlbran9b/Automatisk%20skift%20af%20m%C3%A5ned_grafik_mads32_99.xlsx?dl=0
Avatar billede fancy Mester
23. februar 2021 - 08:04 #3
Hej det ligner bestemt noget jeg kan bruge, i linket er det data ark jeg henter hver dag, jeg har fjernet navne, de er heller ikke interessante her :)

https://www.dropbox.com/s/39k4kyjoffg6u80/data_ulf.xlsx?dl=0

Kolonne C indeholder de forskellige afdelinger i min virksomhed
Kolonn M er indeholder 3 tal hvor tallet 73266 referer til at ulykken er anmeldelses pligtig, og som egentlig er de data som jeg jeg gerne vil vise
73189 = inden fravær
73265 = 1 dags fravær
På grafen vil jeg gerne vise hvilken måned der har været en anmeldepligtig ulykke
Men også hvilken ulykkes frekvens (UF) der er så jeg kan udviklingen.
UF beregner jeg sådan, antal anmeldepligtige ulykker/antal timer i afdelingen* 1 million.
Dette sammen holder jeg med mit statiske på mål som vi bør ligge under.( lige nu er målet 26)
Alle nævnte data bliver opdateret hver dag, vi har en robot der åbner excel arket gemmer og lukker.
alle data kommer fra et online prg. hvor jeg indtaster relevante date ved en ulykke.
Håber det giver mening.
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. februar 2021 - 11:44 #4
Hej Fancy

Det ser spændende ud, jeg skal lige bruge lidt tid til at finde frem til en løsning. Jeg kan se at jeg får brug for at stille nogle uddybende spørgsmål.

jeg vil gerne hjælpe.

Er det rigtigt forstået, at der hver dag skal udtrækkes de relevante oplysninger, for at samle dem op i et skema der indeholder data fra forudgående data. ( data for 1 år, eller længere)?
.

Modtager du denne mail på arbejdet, så du hurtigt kan svare på mine mails??
Hvis jeg sender mail udenfor arbejdstiden, hvor hurtigt reagerer du på disse.

m v h mads32
Avatar billede fancy Mester
23. februar 2021 - 23:02 #5
Det er korrekt at data bliver opdateret hver dag alle årets dage, jeg læser denne mail på min arbejde også, så hvis jeg ikke er booket svare jeg så hurtigt jeg kan, sorry det var ikke det spurte efter, jeg læser mailen båden hjemme og på job.
Du må også gerne få min arbejdsmail hvis det gør det nemmere.
Avatar billede fancy Mester
23. februar 2021 - 23:09 #6
Flere oplysninger

I kolonne C er mine afdelinger som er
Logistik=73133
Pl = 73126
PV-F = 73127
PV-L = 73128
SSCL = 73129
SSCV = 73130
Vedligehold = 73131

Hvis du skulle buge det til noget
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. februar 2021 - 10:56 #7
Hej

Har du i dag et ark hvorfra du vil trække data?? hvis ja så send det venligst.

Skal der laves flere grafer ???
Skal hver graf indeholde flere datasæt???

jeg er stadig i tvivl om hvad de har brug for.

hvorfor informationen om kolonne " C " . skal der laves grafer for hver enkelt afdeling?

Fortsat god dag
m v h mads32
Avatar billede fancy Mester
24. februar 2021 - 14:11 #8
Filen er her

https://www.dropbox.com/scl/fi/3xu7vbpio4v4owdsrpy1f/data.xlsx?dl=0&rlkey=461jrdburomb6v82cnmif3hl6

Jeg har fjernet personfølsomme oplysninger, derfor de tomme felter.

Min fejl jeg prøver lige at beskrive det.
Og jeg er ikke helt sikker da jeg ikke lige kan se om det giver mening, men
Et diagram der viser alle afdelinger, både antal ulykker  og UF 1 år baglæns i samme diagram
Hvis du laver en celle og skriver 500000 timer, den opdaterer jeg også hverdag, så lader jeg den peger på mit time ark.
det samme ville være lækkert for de enkelte afdelinger, men det er helt klar data fangesten der driller mig
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. februar 2021 - 15:59 #9
Hej Fancy

Jeg har været borte fra min pc så derfor først en reaktion nu.

Det du sendte er der et udpluk af en større liste eller er det den liste du modtager hver dag???

Jeg forstår at du vil have et diagram der viser alle afdelinger ved siden af hinanden i samme diagram, altså et diagram med 12 måneder og  ??? søjler ved siden af hinanden.(fra kolennerne ????

Men hvor er de data der skal soteres?? de kan jo ikke være fra den lille medsendte liste.

Jeg hjælper meget gerne, men jeg har endnu ikke informationer nok til at hjælpe med nogle former.

m v h mads32
Avatar billede Mads32 Ekspert
26. februar 2021 - 17:57 #10
Hej Fancy

Jeg har lavet et eksempel hvor der vises 2 søjler pr måned.
For at lave dette har jeg brug for at få opstillet dine data på tilsvarende måde.

https://www.dropbox.com/s/2uudi6djxklijrp/Automatisk%20skift%20af%20m%C3%A5ned_grafik_mads32_98.xlsx?dl=0

m v h mads32
Avatar billede fancy Mester
01. marts 2021 - 12:13 #11
Hej Mads32 jeg kan godt herfra, det det drillede mig var den automatiske skift af måneder, du har helt klart sat mig på sporet, med denne løsning.
Diagrammer kan jeg selv lave

Tak for hjælpen.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. marts 2021 - 19:37 #12
Hej fancy

Jeg glæder mig over at du kan komme videre.

jeg er glad for din tilbagemelding. Det ville være dejligt hvis alle gjorde det.

m v  h      mads 32