Avatar billede JoaG Praktikant
18. februar 2021 - 10:38 Der er 2 kommentarer

Excel vba

Hej folkens,

Jeg har et ark i excel som skal printes automatisk via en makro tænker jeg.
Arket henter information vha. lopslag, så hver gang nummeret i ekspempelvis celle A1 ændres, så kommer der ny data på siden som skal printes.
Nummeret til A1 skal automatisk hentes fra en liste, enten placeret nederst i arket, eller i et andet ark, dette er ikke så vigtigt for mig, hvorfra informationen til A1 hentes fra.
Denne liste kan være på alt mellem 5-500 forskellige numre.
Mit drømmescenarie er, at koden kan stoppe automatisk så snart den støder på en tom celle.
Jeg har ingen erfaring med VBA-kodning, men har stødt på noget som kunne tyde på at det kan lade sig gøre:) Den lyder sådan her:
i = 2
Do Until IsEmpty(Cells(i, 1))
  Cells(i, 3).Value = Cells(i, 1) & " " & Cells(i, 2)
  i = i +1
  Loop
End Sub

Dette er mit første indlæg, så I må endelig sige, hvis jeg skal gøre noget anderledes!

Tak
Avatar billede igoogle Forsker
19. februar 2021 - 15:13 #1
Ja du er på rette vej

ved Loop skal du så lave udskrift delen

vil forslå at du har din liste i et andet ark grundet nemmere udskrift.
Avatar billede JoaG Praktikant
22. februar 2021 - 10:46 #2
Tak for svar igoogle,
Vil følge dit råd om at placere listen i et andet ark.

Jeg er dog stadig ikke sikker på hvad jeg skal indsætte hvor, og hvordan makroen ved hvilke celler der skal refereres til.

Igen for at konkretisere det lidt, så skal det første tal fra listen, indsættes i celle C8 i udskriftsarket, og derefter udskrives det aktuelle ark, bagefter skal det næste tal fra listen indsættes i C8 og siden udprintes, osv. indtil den møder tom celle.
Håber ikke jeg er for besværlig en elev. Igen mange tak for hjælpen