Avatar billede mlmp1978 Novice
18. februar 2021 - 15:31 Der er 17 kommentarer

hvordan aktivere jeg mit Gbps ethernet ?

Jeg har en Router som understøtter 1750 Gbps. upload, fordi mit net kører med 500/500 mbps.
Jeg har også et bundkort med Gigabite ethernet adgang lige som min bedre halvdels og min drengs computer, og de er alle selvbygger.
Vi er også alle koblet på den samme Router, men af en elle anden grund får hun 500/500 Mbps på hendes når vi laver en hastighedsmåling men vi får kun 100/100 Mbps.
Jeg har snakket med internet udbyder, og han kan godt se der er et problem men ikke hvad, han kan også se at det ikke er router der er problemet.
Der er Cat 6 kabler i hele hytten så det kan ikke være der problemet ligger.
Kan i hjælpe mig med hvad det kan være som lægger begrænsningen.

Mvh.
Mike
Avatar billede claes57 Ekspert
18. februar 2021 - 16:13 #1
prøv at hente driver til ethernet-port direkte på bundkortets support-side.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2021 - 17:06 #2
Din 500/500 kan skyldes at en optimeringsfunktion ikke er aktiveret på netkortet - der må du ind og se på egenskaber på netkortet i enhedshåndteringen, om der er noget du kan slå til.

Dem på 100/100 skyldes højst sandsynligvis en hardwarebegrænsning. De kører ikke gennem en gammel switch, vel? - for så er det nok den der sætter begrænsningen.
Avatar billede mlmp1978 Novice
18. februar 2021 - 17:24 #3
Jeg ved ikke helt hvad du mener med switch.
Alle computerne er sat til den samme router som er sat til Modem hvor vores fiber kommer ind, men som skrevet så er det kun den ene som faktisk får alt som jeg betaler for.
Jeg har enda opdateret driverne til de sidste nye som kom i midt 2020, og har lige kontrolleret om der er kommet nye, men det var der ikke
Avatar billede claes57 Ekspert
18. februar 2021 - 17:40 #4
en switch er en 'samleboks' undervejs fra din pc til router. Hvis du har direkte ubrudt kabel fra pc til router, så er det ikke det.
Avatar billede mlmp1978 Novice
18. februar 2021 - 17:50 #5
den går direkte der til, der er intet imellem som evt. kunne hindre signalet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2021 - 18:07 #6
Hvad hedder de enkelte netkort? (model)
Kan du evt. finde hardware-ID i enhedshåndteringen? (Højreklik på netkortet, vælg egenskaber, Detaljer, Hardware-ID´er. Kopier den korte streng - det bliver til noget a´la:

PCI\VEN_8086&DEV_15D7&CC_0200
Avatar billede mlmp1978 Novice
18. februar 2021 - 19:37 #7
der kommer faktisk ikke noget frem..
Jeg trykker som du siger og det eneste som kommer frem er en boks som siger:

Egenskaber for Netværkskort:
Generelt
netværkskort..

ikke andet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. februar 2021 - 23:20 #8
Det lyder som om du tager egenskaber på netværksgruppen, og ikke den specifikke adapter.
Avatar billede mlmp1978 Novice
19. februar 2021 - 02:13 #9
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458&REV_16
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_020000
PCI\VEN_10EC&DEV_8168&CC_0200

sådan ser de forskellige ud og de står i nøjagtig den rækkefølge
Avatar billede KHN Guru
19. februar 2021 - 06:53 #10
I trinoptager har jeg lavet en vejledning til hvor du går hen for at ændre netkortet til 1 Gbps.
Download filen: hvordan aktivere jeg mit Gbps ethernet
1 fil, 1.54 MB - Filen skal downloades inden for 7 dage.
Dobbeltklik på filen for at se indholdet i Internet Explorer.
Avatar billede KHN Guru
19. februar 2021 - 06:54 #11
Avatar billede mlmp1978 Novice
19. februar 2021 - 10:47 #12
Jeg har skam prøvet den retning før, men kom stadig ikke tættere på ønskede løsning

Forbindelseshastighed (modtagelse/afsendelse):    100/100 (Mbps)
IPv4-adresse:    192.168.0.168
IPv4-DNS-servere:    192.168.0.1
Primært DNS-suffiks:    waoo dk
Producent:    Realtek
Beskrivelse:    Realtek Gaming GbE Family Controller
Driverversion:    10.38.1118.2019
Fysisk adresse (MAC):    18-C0-4D-49-52-4C

Det er stadig den samme information som kommer frem på min skærm
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2021 - 11:07 #13
Enhedshåndtering, netværkskort, Realtek Gaming GbE Family Controller

Fanebladet Avanceret - deri ligger (i mit) Automatisk deaktivering af gigabit
pil ved indstillinger til den.
længere nede er Hastighed og duplex - bør være Automatisk, eller den størst mulige
Avatar billede mlmp1978 Novice
19. februar 2021 - 12:50 #14
jeg har nu prøvet alt, så jeg valgte at flytte cat8 kabel over i min pc, og vupti pludselig kunne jeg trække 400/400, så nu har jeg så fundet ud af at cat6 ikke kan bruges til andet end 100/100 hos mig ihvertfald
Avatar billede claes57 Ekspert
19. februar 2021 - 13:21 #15
hvis du har noget el, der løber parallelt med, så støjer det.
Avatar billede mlmp1978 Novice
20. februar 2021 - 17:54 #16
Jeg har undersøgt det og har faktisk ikke noget strøm løbende langs det nogle steder, men hvis jeg skal være ærlig så tror jeg simpelthen bare at det er fordi det er noget lorte kabel jeg har sat op i huset, så nu har jeg købt CAT 8.1 S/FTP PIMF LSZH skærmet RJ45 netværkskabel, som jeg har til den anden computer, fordi det virkede da jeg koblede min computer til det kabel i stedet for  det som den er koblet til nu.
Avatar billede jk45 Forsker
19. marts 2021 - 06:29 #17
Lyder mere som en dårlig forbindelse i et kabel eller stik. Alt fra cat 5e kan godt køre
1 Gb men er ikke alle 8 ledere igennem forhandles kun 100mb