Avatar billede Uvanga Ekspert
18. februar 2021 - 18:08 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Adgangskode for adgang til PC fjernes

Jeg vil fjerne adgangkode for adgang til PC. Tidliger har det ikke været noget problem, man skulle bare fjerne et flueben.. Men i min PC er der ingen box med denne flueben mulighed. Så hvad gør jeg? I yderste konsekvens kan jeg bruge Lazesoft Password Remove. Men der må da være en enkel mulighed, når jeg er logget ind på PC.
Se vedlagte billede, hvor det ses at box med mulighed for at fjerne flueben ikke er tilstede.
https://ibb.co/YyKcq7L
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2021 - 19:19 #1
Er det en bruger uden admin rettigheder du vil gøre det på?
Har den Microsoft konto eller lokal konto?
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. februar 2021 - 19:41 #2
Det er en lokal konto med admin, rettigheder.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. februar 2021 - 19:42 #3
Kører stadig på min Windows 10 Pro
https://ibb.co/hm9Ww3w
Avatar billede posten Ekspert
18. februar 2021 - 22:53 #4
du skal også i systemindstillinger fjerne fluebenet ved lås
Avatar billede Uvanga Ekspert
18. februar 2021 - 23:23 #5
Bare mærkeligt at box for flueben mangler på begge de computere jeg arbejder med....
Den box jeg mener er den box i billede indsat i start spørgsmål.
Så indtil der evt. dukker flere forslag op, ender det nok med Lazesoft reset tool ;-)
Jeg lader lige spørgsmålet stå til i morgen.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. februar 2021 - 07:09 #6
Du har jo så denne lidt mere besværlige metode !
Her undgår du logon skærmen.
https://soundartifacts.com/da/how-to/37-how-to-automatically-login-on-windows-10-with-no-password.html

Det ser sådan ud.
https://ibb.co/XWtRkMr
Avatar billede poko1 Ekspert
19. februar 2021 - 07:13 #7
Direkte genvej!
slet adresselinjen og indsæt følgende.
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2021 - 08:20 #8
Mit billede i netplwiz med admin rettighed er det samme som hos mig. Jeg bruger også lokal konto. Min pc er Win 10 pro. Har ikke indblik om der er flere muligheder i pro end som i home udgaven på dette punkt. Lazersoft vil helt sikkert hjælpe dig med at fjerne koden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. februar 2021 - 10:51 #9
Tak for alle svar.
Jeg har nu prøvet forskelligt. En metode der virker på en af mine PC'er, er denne:
netplwiz - Derefter ctrl+alt+del I menu der fremkommer, vælg Skift adgangskode. Her udfyldes nuværende password. Tryk Enter (Felter for nyt password lades blanke) Så er password væk...
Det virker på en af mine maskiner, på en anden PC er der en anden menu. Det selvom begge maskiner kører win10 20H2.
Så Lazesoft er løsningen i "Håbløse" tilfælde ;-)
NB: Bare lige til afslutning, jeg har nu haft 3 PC åbnet. I alle 3 mangler tickbox for flueben, der markerer om der skal bruges password. Alle er win10 20H2.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2021 - 13:05 #10
#9 Er det Home udgaverne der har dette "problem"?
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. februar 2021 - 17:03 #11
ad #10
Ja, alle dem jeg arbejder med er windows 10 20H2 Home.
Jeg har fundet en mellemløsning, hvor man kan vælge at computer ikke skal bede om kode når man er væk i et tidsrum. (Indstil til Aldrig)
Dette fungerer dog kun så længe man ikke slukker PC.
Så alt i alt må jeg sige at det mest enkle for permanent fjernelse af kode, er at anvende Lazesoft Password Remove. Eller Passware Kit, som jeg også har gode erfaringer med.
Grunden til at tickbox for flueben er væk i Home, er måske at det mest er møntet på PRO/netværks computere. Men det var dog standard i Win 7/8.