Avatar billede frem-ad Professor
18. februar 2021 - 18:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Få sony tv til og styre soundbar lyden

Hej
Jeg købte et nyt tv Sony kdl-32wd753 der er jo ikke så god lyd i (det  er der jo ikke i mange nye tv) så ville jeg have en soundbar men den skulle være smal så det blev en Bose Solo 5.
Bose er sat til med optisk kabel, MEN kan det virkelig passe jeg ikke kan styre lyden via TV'et (fjernbetjeningen) nu bruger jeg BOSE fjernbetjening til lyden og jeg synes det er træls og skal bruge en ekstra fjernbetjening.
Er der nogen der kan hjælpe mig
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2021 - 19:17 #1
Som jeg læser det her https://community.bose.com/t5/Home-Theater/Solo-5-Volume-Control-from-TV/td-p/173882 har du ikke mulighed for det dan den ikke har hdmi stik med ARC aktivt.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2021 - 19:17 #2
dan=da :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
18. februar 2021 - 22:35 #3
Prøv at se i din brugervejledning til dit tv.
https://www.sony.com/electronics/support/res/manuals/Z016/Z016483111.PDF
Find den danske og se på side 25 under AV opsætning.
Som jeg læser det, kan du vist sætte det til at styre lydsignalet fra fjernsynets  fjernbetjening. Du skal nok ind under punkterne højttaler og vælge eksternt udstyr og under punktet Digital lydudgang.
Avatar billede frem-ad Professor
19. februar 2021 - 09:13 #4
Hej I vejledningen står nævnt CEC og det har Sony jo. kurtba det har jeg læst og i AV instillinger er Højtaler sat til Audiosystem - - Lyddgang: Variabel Digital lydudgang står på Auto, så det skulle jo passe men selv om jeg skruer helt op eller helt ned giver ingen forskel. Så hvad er det der driller.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2021 - 10:46 #5
Er det begge fjernbetjeninger du skruer helt op på?
Måske vulume på soundbar betjening skal stå på Max og du så regulerer med tv.
Avatar billede frem-ad Professor
19. februar 2021 - 17:02 #6
220661 - Det er lige forsøgt men uden held.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2021 - 01:43 #7
Desværre finder du bekvemmelig for at kunne styre lyden kun med Soundbar der har HDMI ARC allerede medinkluderet. Du kan få samme model som Sony til omkring over 800 kr. Eller du skal bare finde dig en soundbar med HDMI ARC. Det er allerede pointeret på den første løsning fra 220661 ved #1.

ARC (Audio Return Channel): Med ARC kan du slippe for at have ekstra kabler forbundet til dit TV. Denne funktion gør det muligt at sende lyden fra ethvert kompatibelt TV til din receiver gennem det samme HDMI-kabel, der allerede bruges til at sende lyd og video til dit TV.

HUSK, optisk kabel vil ikke kunne levere dette funktionalitet, da der kun afsendes lyd via lys-dioder. Fakta, optisk kabel er ringere kvalitet end hvad din HDMI kabel kan levere. Gå efter en Soundbar med HDMI ARC kompatibelt, når dit Sony TV har HDMI ARC også.