Avatar billede Claus Mester
21. februar 2021 - 14:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Google apps script: dato uden tid

Google Sheets.

Når jeg kører følgende kode, vises dato uden tid i cellen, helt som ønsket, men tiden står stadig i formelfeltet. Hvordan ekskludere jeg tiden, så det kun er datoen?

Og...

Datoformatet står rigtigt (dd.mm.yyyy) i cellen, men i formelfeltet står det som "dd/mm/yyyy". Hvordan får jeg det til at stå med punktummer?

Nuværende kode:

function myDate() {
  var date = new Date();
  cell.setValue(date);
  cell.setNumberFormat('dd.mm.yyyy');
}

Har også prøvet med følgende, med samme resultat:

function myDate() {
cell.setValue(new Date(new Date().setHours(0,0,0,0))).setNumberFormat('dd.mm.yyyy');
}
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2021 - 16:26 #1
hvis du laver en tekststreng som dd.mm.yyyy, og så læser/konverterer datoen fra teksten, så burde tiden ikke komme med.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2021 - 16:43 #2
Det kunne vel være noget i retning af dette - jeg har ikke brugt din "cell", men ideen er den samme: lav det til en streng. Så kan du ikke uden videre regne videre på den, men det har du måske heller ikke brug for:

function myDate() {
  var date = new Date();
  var dd = date.getDate();
  if (dd<9) dd = "0"+dd;
  var mm = date.getMonth()+1;
  if (mm<9) mm = "0"+mm;
  var yyyy = date.getFullYear()
  return dd+"."+mm+"."+yyyy;
}
Avatar billede Claus Mester
21. februar 2021 - 17:22 #3
#1: hvordan konvertere jeg datoen fra teksten? (jeg er spritny i Javascript)

#2: Jeg forstår ikke "return". Der sker ingenting ved eksekvering af koden. Jeg har derfor til sidst i koden, indsat "cell.setValue(dd+"."+mm+"."+yyyy);" men det resulterer i "21.35.41" i cellen. Ikke helt som planlagt. Er return nødvendig?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2021 - 17:25 #4
Med return kan man skrive det som formel:    =myDate()

Det er ikke sådan du anvender den. Jeg kan ikke se hvor de tal kommer fra.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. februar 2021 - 17:26 #5
Joh, måske. Cellen skal nok ikke være formatteret til date, men bare som streng (formentlig default).
Avatar billede Claus Mester
04. marts 2021 - 10:19 #6
erikjacobsen: Din løsning virkede. Tusinde tak for hjælpen!