Avatar billede Uvanga Ekspert
21. februar 2021 - 17:21 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Window 10 64bit version 20H2 fylder forskelligt på forskellige PCér

Jeg har observeret at windows 10 64bit version 20H2 fylder forskelligt på forskellige computere:
Acer Laptop= 32,7BB
HP Laptop  = 57,0GB
HP Desktop= 56,1GB
HP Desktop= 69,0GB (Helt ny, lige hentet hos forhandler, all-in-one PC)
Umiddelbart er det Acer med 32,7GB der ligger tættest på det jeg kan læse mig til. Men de øvrige PCér ligger højere. Det er i alle tilfælde tale om PCér med nyinstallation, altså der er ikke andre programmer installeret.
Jeg ser dette i: Denne pc (ser længden på bjælken)
Hvad skyldes denne forskel i hvor meget plads der tilsyneladende allokeres til windows 10??
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 17:33 #1
Min Windows 10 pro her fylder under 22 GB:
https://ibb.co/FxG7cTL
Kan ikke se nogen grund til der skulle være værdier over 30GB til Windows alene.
Der afsættes plads til systemgendannelse. Prøv at tjekke hvor meget dette er på dine computere.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2021 - 17:50 #2
Er det ren installation eller opdatering?
Så meget fylder min nyinstallerede Win pro med diverse programme.
https://ibb.co/0Ynsdh2
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 18:07 #3
Hele mit C drev:
https://ibb.co/zFN9W7j
Har begrænset med programmer på drevet da jeg bruger image på systemdrevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 18:10 #4
Du må have en masse pre installerede programmer på dem ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2021 - 18:15 #5
Læste lige dette:
"Det er i alle tilfælde tale om PCér med nyinstallation, altså der er ikke andre programmer installeret."
Så lyder de størrelser alt for store, med mindre der ligger noget Windows.old  på diskene.
Avatar billede hjolsen Ekspert
21. februar 2021 - 18:28 #6
Du kan ikke direkte sammenligne diskforbruget  . Diskforbruget indeholder jo feks også dvalefil , systemgendannelses punkter ,producent specifikke mapper ,pre-installeret software
I Windows 10 kan du i lagerstyring se plads forbruget udspecificeret .
Eksempel fra den pc jeg sidder ved : systemfiler 34 GB  virtuel hukommelse 4,75 GB Dvalefil 12,6 GB
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. februar 2021 - 18:30 #7
Acer Laptop= 32,7GB  #Opdatering#

HP Laptop  = 57,0GB  #Ny installation fra USB#

HP Desktop= 56,1GB  #Opdatering#

HP Desktop= 69,0GB(Helt ny, lige hentet hos forhandler, all-in-one PC) Opdatering#
Så HP Desktop opdateringer fylder næsten det samme som poko1 ny installation.

Jeg har også set egenskaber som 220661 viser. Der får jeg disse resultater:
Acer Laptop= 18,4GB
HP Desktop= 18,1GB
De øvrige computere har jeg ikke lige adgang til lige nu. Men hvilken værdi skal man regne med?
Jeg ser også graf som poko1. I mit tilfælde siger graf: 56,1GB / 18,1GB
Umiddelbart er det den lave værdi de gælder iflg. det man kan læse sig til. Men hvad bruges så resten af det allokerede så til?
Som jeg ser det er der til systemgendannelse afsat: 1x564MB / 1x554MB / 1x1GB. Så det forklarer ikke den store forskel.
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. februar 2021 - 19:10 #8
Ved kig i lagerstyring ser jeg der ligger pre-installerede programmer, og andre ting.
Når man lægger størrelsen på disse sammen med windows 10 størrelse, samt plads allokeret til systemgendannelse kommer man tilnærmelsesvis til det der vises på det højeste GB-tal.
Så nu kan jeg godt se hvorfor der er forskel, tingene er simpelthen delt op.
Tak for deltagelse, alle bidrog med tips til den rigtige løsning.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. februar 2021 - 22:33 #9
Installeret i formiddag hvor der kom flere opdateringer
og den næste kom her ved 21,45 tiden
https://ibb.co/3pcdfWM
Avatar billede Peter Guru
23. februar 2021 - 15:12 #10
Jeg ved om du bruger SSD diske, men det er ikke en god ide at indeksere dem. De kan ikke “holde det ud”.